Κατσαρόλα αντί για κράνος

Αντί για προστατευτικό κράνος, μία κατσαρόλα με τα αρχικά TV. Στη θέση του αλεξίσφαιρου γιλέκου, μια πλαστική σακούλα που γράφει PRESS.

Με αυτά σαν μοναδική ασπίδα, η Σαμάρ Αμπού Ελούφ ταξιδεύει σ’ ολόκληρη τη Γάζα, συχνά με τα πόδια, για να φωτογραφίσει την καταστροφή που σπέρνουν οι ισραηλινοί βομβαρδισμοί αλλά και τις σποραδικές συγκρούσεις στη μεθόριο της Γάζας με το Ισραήλ, προσπαθώντας να απαθανατίσει -ανάμεσα σε δακρυγόνα και σφαίρες- την ασίγαστη βία που γνωρίζει η στενή λωρίδα γης όπου της έλαχε να ζήσει.

«Δεν έχω τίποτα. Ούτε καν μια αντιασφυξιογόνα μάσκα, όπως οι υπόλοιποι συνάδελφοί μου. Δεν έχω χρήματα για να αγοράσω τον κατάλληλο εξοπλισμό· είναι πολύ ακριβός. Αλλά οργιζόμουν να μην μπορώ να καλύψω αυτές τις συγκρούσεις. Έτσι, προσπαθώ να τραβώ φωτογραφίες από κάποια απόσταση για να μη διακινδυνεύσω να φάω μια ισραηλινή σφαίρα ή να πνιγώ από τα αέρια πιπεριού», λέει σε ένα εξαιρετικό ρεπορτάζ στην Ισαμπέλ Πέρεθ της εφημερίδας «El Mundo».

Η 32χρονη Σαμάρ, Παλαιστίνια πρόσφυγας, παντρεμένη, μητέρα τεσσάρων παιδιών, πιστή μουσουλμάνα που φορά μαύρες κελεμπίες και μαντίλα, είναι η μόνη γυναίκα επαγγελματίας φωτογράφος στην αποκλεισμένη Γάζα.

«Όταν ξεκίνησα, πριν από πέντε χρόνια, οι συνάδελφοί μου, όλοι άντρες, δεν με αποδέχονταν». Απτόητη και αποφασισμένη, πως κανείς δεν μπορεί να της επιβάλει τι μπορεί να κάνει και τι όχι, η Σαμάρ κατάφερε να αντιμετωπίσει την κριτική μιας κοινωνίας όλο και πιο συντηρητικής υπό την κυβέρνηση της Χαμάς και να κερδίσει τον σεβασμό των συναδέλφων της.

«Επέβαλα την παρουσία μου ανάμεσά τους και άφησα τη σφραγίδα μου χάρη στις επιτυχίες που είχα. Έτσι άρχισαν να με στηρίζουν και να με βοηθούν ανά πάσα στιγμή. Όπως και ο άντρας μου και όλη μου η οικογένεια, που νιώθουν περήφανοι που είμαι φωτογράφος και πάντα με ενθαρρύνουν».

Πλέον κανείς δεν την εμποδίζει να κινείται ελεύθερα ανάμεσα στα χαλάσματα, πίσω από πρόχειρα οδοφράγματα ή στα πεδία των συγκρούσεων.

Τώρα πια απέκτησε παγκόσμια φήμη ως freelance πολεμική φωτορεπόρτερ. Το διάσημο New York Magazine δημοσίευσε μία από τις πιο συγκλονιστικές φωτογραφίες της: ένα έμβρυο, ζωντανό, που μόλις γεννήθηκε από τη μήτρα της μητέρας του, νεκρής από βομβαρδισμό στη διάρκεια της ισραηλινής στρατιωτικής επιχείρησης κατά της Γάζας το καλοκαίρι του 2014.

Εκτοτε ο φακός της συνεχίζει να αναδεικνύει τη φρίκη, χωρίς να τη φιλτράρει, γιατί θεωρεί πως «ο πολεμικός φωτορεπόρτερ είναι και πολεμιστής. Παίζει τον ρόλο του σαν δημοσιογράφος, λέγοντας την αλήθεια».

www.efsyn.gr