ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΗΡΙΑ ΝΤΡΟΠΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Παρουσιάζει η Βέρα Σιατερλή

Οι δύο πρώτες φωτογραφίες είναι από τον λογαριασμό στο Instagram του Ρώσου γλύπτη Andrey Korobtsov και αποτυπώνουν τα στάδια της κατασκευής στο εργαστήριο του αγάλματος της βασίλισσας Όλγας, ενώ η τελευταία είναι από την εκδήλωση.

Από τις 10/9/2016 έχει στηθεί το άγαλμα της βασίλισσας Όλγας, στην ομώνυμη οδό της Θεσσαλονίκης, δίπλα στο διατηρητέο κτίριο του πρώην Ιταλικού Προξενείου, καθώς το δημοτικό συμβούλιο του κεντρικού δήμου αποφάσισε, κατά πλειοψηφία και παρά τις όποιες αντιρρήσεις, την τοποθέτησή του σε έναν από τους κεντρικότερους δρόμους της πόλης.
Το ορειχάλκινο γλυπτό με τη γρανιτένια βάση της μεγάλης δούκισσας της Ρωσίας Όλγας Κονσταντίνοβνα, μετέπειτα συζύγου του βασιλιά της Ελλάδος Γεωργίου Α΄, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, είναι δώρο της Πανρωσικής Στρατιωτικής-Ιστορικής Ένωσης προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, σε γραπτή δήλωση προς το VICE ανέφερε: «Το άγαλμα θα τοποθετηθεί στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, που φέρει αυτή την ονομασία από αμνημονεύτων χρόνων, δίνοντας έτσι “πρόσωπο” σε μια προσωπικότητα που πέρασε από την ιστορία μας”.
Την εμπλοκή Ιβάν Σαββίδη «τσάρου του Πόντου» επιβεβαίωσε ο διευθυντής του Ιδρύματος Ελληνικών Ερευνών Μόσχας, Αγαθάγγελος Γκιουρτζίδης. «Η κατασκευή του αγάλματος χρηματοδοτήθηκε από το Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη», διευκρίνισε ο ίδιος, χωρίς να αποκαλύψει τη συνολική δαπάνη. «Αυτό που έχει σημασία είναι η ιστορική προσωπικότητα και το φιλανθρωπικό έργο της βασίλισσας Όλγας για τον ελληνισμό», περιορίστηκε να πει.
Από την εκδήλωση δεν έλειψε και η κυβέρνηση, που εκπροσωπήθηκε από τον υπουργό κ. Κουρουπλή, για την πλήρη νομιμοποίηση της κάποτε βασίλισσας στον παρόντα χρόνο. Τον αγιασμό τέλεσε ο γνωστός για τις φονταμενταλιστικές απόψεις του μητροπολίτης Άθιμος.

agalma-thessaloniki-ivan-savvidis-body-image-1472760194
 Andrey Korobtsov πρόπλασμα αγάλματος της βασίλισσας Όλγας

Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος (ΕΕΤΕ) καταγγέλλει με το παρακάτω Δελτίο Τύπου την παράτυπη στάση των υπευθύνων και ιθυνόντων της συμπρωτεύουσας.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ν.Π.Δ.Δ. ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Βαλτετσίου 42, 10681 Αθήνα  FAX: 0103301408  e-mail:chafartg@otenet.gr

Πληροφορίες:                                                                              Αθήνα,  19 / 9 /  2016
Τηλ: 210 3300016
Αρ. Πρωτ:  1292 – Δ.Τ. 29

Διπλά  «αποκαλυπτήρια»  με αφορμή την τοποθέτηση
του γλυπτού της “Βασίλισσας” Όλγας  στη Θεσσαλονίκη.

Το ΕΕΤΕ στην τελευταία συνεδρίαση του ( 13/9/2016) εξέτασε   αίτημα από τον Δήμο Θεσσαλονίκης που στάλθηκε προς το ΕΕΤΕ στις 6/9 /2016, ζητώντας  να ορίσει εκπροσώπους του (όπως ορίζει ο νόμος) για την τοποθέτηση  γλυπτού της “Β. Ολγας”  στην πόλη. Με  έκπληξη  διαπιστώσαμε, ότι   τα αποκαλυπτήρια  είχαν ήδη γίνει στις 10/9/2016!!! και η πρόσκληση προς το ΕΕΤΕ έγινε απλά για να κρατήσει τα προσχήματα.
Ο θεσμικός ρόλος του ΕΕΤΕ  για την Τέχνη στο Δημόσιο χώρο δεν ταιριάζει με προσχηματικές εκκλήσεις για (εκ των υστέρων) ορισμό εκπροσώπων. Πρόκειται  για  προσβολή του θεσμού και του ρόλου του ΕΕΤΕ. Η τήρηση των θεσμών διασφαλίζει την Καλλιτεχνική αρτιότητα των έργων προς τοποθέτηση στο Δημόσιο Χώρο, κάτι που σε αυτή την περίπτωση δεν εξετάσθηκε!.

Σημαντικότερα βέβαια τα «αποκαλυπτήρια» αυτής καθεαυτής της πράξης τοποθέτησης στο δημόσιο χώρο  προτομής μιας «βασίλισσας», της Βασίλασσας Όλγας,  από τον Δήμο Θεσσαλονίκης: Εν έτει 2016, το  Δημοτικό Συμβούλιο και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης,  «τιμούν»  τον έκπτωτο πλέον -με δημοψήφισμα από το 1975- θεσμό της Βασιλείας, προσβάλλοντας  τα δημοκρατικά αισθήματα  του λαού της πόλης αλλά και γενικότερα του τόπου μας.

Αλλά έχει και «άλλη όψη το νόμισμα»  με την απόφαση αυτή του Δημοτικού Συμβουλίου.  Ποια βιασύνη  και ποια συμφέροντα μεθόδευσαν την επιλογή;   Το ερώτημα απαντιέται από τα πρόσωπα τα οποία φωτογραφίζονται δίπλα στο γλυπτό την ημέρα των αποκαλυπτηρίων.

Έχουμε λοιπόν διπλά «αποκαλυπτήρια».
Αποκαλύπτεται εκ του αποτελέσματος, ότι οι «ευεργέτες» στην μακρόχρονη ιστορία της χώρας μας, δεν είναι  τόσο αθώοι αλλά συχνά ούτε και πολύ… ευεργέτες.
Στην περίπτωση του συγκεκριμένου γλυπτού,   σε όλα αυτά που διαβάσαμε στον τύπο (από τους «λαλήσαντες»  για το πρόσωπο της Β. Όλγας), τις ομιλίες των «δωρητών» αλλά και την ομιλία του Δημάρχου κ. Μπουτάρη εντοπίζουμε ένα κοινό παρονομαστή.
Στοχευόμενη  παραχάραξη της ιστορίας  και η εκφραζόμενη «ευγνωμοσύνη» προς στο πρόσωπο της Β. Ολγας  για τα   Νοσηλευτικά ιδρύματα, τα οποία βέβαια –για να μην ξεχνάμε- χρηματοδοτήθηκαν από τον Ελληνικό λαό.

Στη  συγκεκριμένη  περίπτωση  έχουμε:
Συνειδητή αγνόηση και προσβολή των δημοκρατικών αισθημάτων του λαού, ως προς την επιλογή του τιμώμενου προσώπου και τον θεσμό της Βασιλείας που εκπροσωπεί,
Ταύτιση με τις επιλογές επιχειρηματικών συμφερόντων που χρησιμοποιούν  την τέχνη στο δημόσιο χώρο, για διαμόρφωση εικόνας εθνικού ευεργέτη,
Αγνόηση των νόμων του  κράτους και των θεσμικών του φορέων για την τέχνη στο δημόσιο χώρο.

Το ΔΣ του ΕΕΤΕ ομόφωνα καταδικάζει αυτές τις ενέργειες.

Δηλώνει στον Ελληνικό λαό ότι το γλυπτό της Β. Όλγας  θα παραμείνει  ως σύμβολο  παραχάραξης* της ιστορίας και  αποδοχής του ρόλου των «Προστάτιδων Δυνάμεων» μέχρι τις μέρες μας,  με την υπογραφή του κ. Μπουτάρη,  την ανοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και της Κυβέρνησης.

* Η απώλεια της μνήμης  και η διαστρέβλωση της αλήθειας είναι τα καλύτερα εργαλεία για τη χειραγώγηση των λαών.
Το  1862,  η  εξέγερση του Ελληνικού λαού στην αυταρχική διακυβέρνηση των Βαυαρών, υποχρέωσε τον Βασιλιά  Όθωνα σε παραίτηση και φυγή. Όπως τώρα  (εκβιασμοί,  εξαρτήσεις, δανειακές υποχρεώσεις, μνημόνια κ.λ.π.)  έτσι και τότε,   η συνέχιση  της οικονομικής υποστήριξης από τις “Προστάτιδες δυνάμεις”  προς την Ελλάδα εξαρτιόταν από την αποδοχή του νέου μονάρχη (τοποτηρητή των συμφερόντων Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας)  Γεωργίου, πρίγκιπα της Δανίας (Γκλύξμπουργκ).
Με αυτό τον εκβιασμό  η Ελληνική Εθνοσυνέλευση  θεώρησε «Μονόδρομο»  να δεχτεί Βασιλιά το 1864,  τον Γεώργιο τον Α, σύζυγο της μετέπειτα  Β. Όλγας.  Αυτός  ήταν η εγγύηση για την αποπληρωμή των παλαιότερων δανείων  και το «σφίξιμο της θηλιάς»  στο λαιμό μας  εις το διηνεκές. Και αυτή ήταν η ουσία του Βασιλικού Θεσμού. Αμέσως  τότε  οι Βρετανοί  τραπεζίτες δώσανε νέα δάνεια για τη  συνέχιση  της οικονομικής και έτσι της Πολιτικής Εξάρτησης της Ελλάδας.
Αλλά  μήπως  δεν έχουμε  έως σήμερα «Προστάτιδες Δυνάμεις» ως Χώρα;

Για το ΔΣ του ΕΕΤΕ
Η Πρόεδρος: Εύα Μελά

Η Γενική Γραμματέας:  Κατερίνα Χατζή

Ως γνωστόν οι παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο προστατεύονται νομοθετικά από «κακαίσθητες» αυθαιρεσίες αυταρχικών μαικήνων, με τον θεσμό προκήρυξης διαγωνισμού και  κρίση από επιτροπή στην οποία συμμετέχει εκπρόσωπος του Σώματος Κριτών του ΕΕΤΕ.  Τα συμπεράσματα δικά σας.
%ce%bd%cf%84%ce%b2%ce%bf%cf%81%ce%ba%cf%8c%ce%b2%ce%b9%cf%84%cf%82-%cf%83%ce%b1%ce%b2%ce%b2%ce%af%ce%b4%ce%b7%cf%82-%ce%b1%cf%80%ce%bf%ce%ba%ce%b1%ce%bb%cf%85%cf%80%cf%84%ce%ae%cf%81%ce%b9%ce%b1
Πηγές: http://www.vice.com/gr/read/agalma-thessaloniki-ivan-savvidis, http://newreport.gr , ΕΕΤΕ