Το Άβατο του Αγίου Όρους και πάλι στην επικαιρότητα

Της Σίσσυ Βωβού

Πάρθηκε ή δεν πάρθηκε η απόφαση για κατάργηση του Άβατου του Αγίου Όρους από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών; Κάποιοι φανατικοί της διατήρησης του Αβάτου, θεσμικά πρόσωπα όπως ο πολιτικός διοικητής του Αγίου Όρους Αρίστος Κασμίρογλου και ο μητροπολίτης Μεσσηνίας Χρυσόστομος, ο οποίος ήταν επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Πουσάν της Ν. Κορέας, όπου και αναφέρθηκε ότι ελήφθησαν οι σχετικές αποφάσεις το 2013, ορκίζονται ότι τέτοια απόφαση δεν πάρθηκε. Αντίθετα, ο Βλάσσιος, Μοναχός Αγιορείτης γράφει στον «Ορθόδοξο Τύπο», α.φ. 2033, 1 Αυγούστου 2014, ότι τέτοια απόφαση πράγματι ελήφθη, μαζί με πολλές αποκρουστικές κατά τη γνώμη του άλλες αποφάσεις και πιο συγκεκριμένα:

 Οι αποφάσεις κατά Βλάσσιο

Υπεγράφησαν 16 Συμφωνίες των Χριστιανικών “Εκκλησιών” και 16 άλλες, μετά των άλλων θρησκειών. Τρεις από τις Συμφωνίες των Χριστιανικων “Εκκλησιών” αφορούν και το Άγιον Όρος.

7η Συμφωνία:

Αλλαγή διαρρυθμίσεως εις ιεράς Μονάς και διοργάνωση Συνεδρίων εντός αυτών όπως ήδη γίνεται διά ποίηση (εκφώνηση ποιημάτων) και εορτές ισημερίας, κατάργηση πολλαπλών ακολουθιων εις ιεράς Μονάς.

8η Συμφωνία:

Κατάργησις ΑΒΑΤΩΝ σε διάφορα μέρη του πλανήτη κόσμου των Χριστιανικών “Εκκλησιών” καθώς και διαφόρων θρησκειών.

16η Συμφωνία:

Διεξαγωγή κοινών ακολουθιών μεταξύ Χριστιανικών “Εκκλησιών” και κοινές Λατρευτικές ακολουθίες, μεταξύ “εκκλησιών” με μήνυμα διά τήν Νέαν Εποχήν.

Εκτός από τις 16 Συμφωνίες, που υπεγράφησαν μεταξύ τών θρησκειών, υπεγράφησαν και 30 συμπληρωματικές Συμφωνίες.

Η 6η Συμπληρωματική Συμφωνία αναφέρει:

Δεσμευόμεθα νά διοργανώνονται ετήσιαι πορείαι και εις άλλα μέρη της υδρογείου ως το ονομαστόν ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ εις Ελλάδα, εις το νησί της Πάτμου εις Ελλάδα, εις το νησί της Ρόδου, που από ετών, υπό του εκλαμπροτάτου Πατριάρχη Βαρθολομαίου αφιερώθη έκταση του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως ως δώρον εις την Μητέρα Γην!

15η Συμπληρωματική Συμφωνία:

Αλλαγή μετατροπή ΑΒΑΤΩΝ όλου του κόσμου εις Οικολογικάς Ζώνας υιοθέτησιν Οικολογικών Προτύπων και Οικολογικών συσκευών υφ’ όλων των θρησκειών αγάπη προς την Οικολογία.

19η Συμπληρωματική Συμφωνία:

Υιοθέτησιν υπό της θρησκείας μας των Ιερών Βουνών.

27η Συμπληρωματική Συμφωνία:

Ελευθερία εις όλας τάς χώρας όλων τών θρησκευτικών πεποιθήσεων και να αφεθεί ελευθέρα η ανέγερσις Ναών όλων τών θρησκειών μέχρι της ενοποιήσεώς μας.

30ή Συμπληρωματική Συμφωνία:

α) Υιοθέτησιν Βουνών ως Τόπων Συνεδριάσεων Θρησκειών και ίδρυσιν Πνευματικών Ακαδημιών.

β) Κατασκευαστικές Εταιρείες όπως αναλάβουν σε συνεργασία με τις θρησκευτικές Κοινότητας την ίδρυσιν Θρησκευτικών Κέντρων Θρησκειών σε Βουνά ως: Πάρνηθα Ελλάδα, Ιερά Όρη εις Ηνωμένας Πολιτείας Αμερικής, εις Όλυμπον Ελλάδα εις Όλυμπον Τουρκίας, εις Άλπεις, εις Σβαλμπάρντ Σουηδίας. (Το Άγιον Όρος δεν αναφέρεται, αλλά εννοείται).

 Φαίνεται πως το τελευταίο, για τις κατασκευαστικές εταιρίες, είναι το «καλύτερο» στην εποχή του νεοφιλελευθερισμού, όπου ΤΑΙΠΕΔ και εκκλησίες χέρι χέρι, ο καθένας στο ρόλο του, μπορούν να χτίσουν ότι τους γυαλίσει στο μάτι.

Πάντως, οι αποφάσεις που αναφέρονται είναι σε κατεύθυνση εκδημοκρατισμού της εκκλησίας και προσέγγισης των θρησκειών, κάτι που πάντα υποστηρίζει το φεμινιστικό κίνημα, ιδιαίτερα όταν οι θρησκείες γίνονται ιδεολογικοί φορείς πολεμικού μίσους.

 Προσπαθήσαμε να ψάξουμε στις δημοσιεύσεις του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών για να βρούμε τις αποφάσεις στο Πουσάν, αλλά είναι αρκετά δύσκολο. Φαίνεται από όλο το άρθρο ότι ο Αγιορείτης Βλάσσιος το μόνο που θέλει είναι να υποδαυλίσει τις αντιπαλότητες μεταξύ Αγίου Όρους και Οικουμενικού Πατριαρχείου, που το υπονομεύει κιόλας επειδή έχει υιοθετήσει την οικολογία και κάνει διάφορες σχετικές δραστηριότητες. Και έτσι, «μαρτυράει» τις δημόσιες κατά τα άλλα αποφάσεις, που φαίνεται ότι απλώς εξαφανίζονται από τους δύο προαναφερόμενους για να μην ξύνονται υπάρχουσες πληγές. Εξάλλου, ο μοναχός Βλάσσιος ρίχνει πολλές μπηχτές εναντίον πάντων, με το βλέμμα και την πέννα του φονταμενταλισμού.

Γιατί κάποτε το Άβατον του Αγίου Όρους θα καταργηθεί. Δεν ξέρουμε πότε θα είναι αυτό το κάποτε, ίσως το 3013 με τους ρυθμούς που πηγαίνουμε, μια και ισχύει ήδη 1000 χρόνια, όπως είχαμε επισημάνει το 2001, στη σχετική συζήτηση που έγινε με αφορμή απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι πάντως χαρακτηριστικό, ότι απ’ όλες αυτές τις αποφάσεις που ελήφθησαν, αν ελήφθησαν, το μόνο που συγκίνησε την δημοσιογραφική πατριαρχία ήταν μην και καταργηθεί το Άβατο, μην και καταργηθεί ένα ακόμα άβατο για τις γυναίκες.

 Πριν 12 χρόνια, η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου

 Η θεσμική κατοχύρωση της ισότητας των δύο φύλων είναι πολύ πρόσφατη, σε σχέση με τα 1000 χρόνια του Αβάτου, ξεκίνησε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ευρώπη και εξελίσσεται (με αργούς ρυθμούς) στο νομικό, το θεσμικό και το κοινωνικό επίπεδο.

Χαρακτηριστικό ότι με βάση τη Γνωμοδότηη 20000/2174 (ΙΝΙ) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Επιτροπής Ελευθεριών και Δικαιωμάτων των Πολιτών, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων, που συνέταξε η τότε ευρωβουλεύτρια Άννα Καραμάνου διαμορφώθηκε η ετήσια έκθεση για το 2012, από την Ολλανδή σοσιαλίστρια Τζοκ Σβίμπελ, η οποία υπερψηφίστηκε με 274 ψήφους και 269 εναντίον. Το επίμαχο εδάφιο λέει ότι «το άβατο παραβιάζει την παγκομίως αναγνωρισμένη αρχή της ισότητας των φύλων, την κοινοτική νομοθεσία καθώς και τις διατάξεις της ελεύθερης κυκλοφορίας των πολιτών εντός της ΕΕ» και πρέπει να αρθεί. Πάντως, η εφαρμογή των συστάσεων της έκθεσης δεν είναι υποχρεωτική. Οι ΠΑΣΟΚΟΙ ευρωβουλευτές την καταψήφισαν, παρά τον δυναμικό ρόλο της κυρίας

Καραμάνου για το αντίθετο. Από πλευράς αριστεράς, οι τότε ευρωβουλευτές του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ είχαν διιστάμενες γνώμες. Υπέρ της άρσης του Αβάτου τάχθηκε ο Μιχάλης Παπαγιαννάκης, υπέρ της διατήρησής του ο Αλέκος Αλαβάνος, που μάλιστα στη συνέχεια έκανε επίθεση στις φεμινίστριες που εκφραστήκαμε και κινητοποιηθήκαμε υπέρ της κατάργησης.

Ακόμη μεγαλύτερη επίθεση, τότε, έκανε ο επικεφαλής της ευρωκοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ κ. Κατηφόρης προς το προεδρείο του Ευρωκοινοβουλίου, στην οποία διαμαρτύρεται για «άγνοια για το κατοχυρωμένο από τις συνθήκες ειδικό καθεστώς του Αγίου Όρους» αλλά και «έλλειψη ευαισθησίας προς την ιδιαιτερότητα και την μακρόχρονη παράδοσή του».

 Η σκυτάλη σήμερα στον ΣΥΡΙΖΑ

 Από την προεκλογική περίοδο, τη σκυτάλη προσέγγισης προς το Άγιον Όρος και επιχείρηση αποκάθαρσής του από τις όποιες οικονομικές και άλλες αμαρτίες έχουν βγει στο φως κατά τα τελευταία χρόνια έχουν αναλάβει στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως εμφανίζεται με τη συνέντευξη της Ρένας Δούρου, υποψήφιας τότε περιφερειάρχη Αττικής, στο «Αγιορείτικο Βήμα», στις 20 και 21 Μαρτίου 2001. Τόσους επαίνους και τόσο θαυμασμό έχουμε καιρό να παρακολουθήσουμε, ενώ και φυσικά αναρωτιέται η αναγνώστρια αυτής της συνέντευξης πώς τα ξέρει όλα αυτά μια γυναίκα που απαγορεύεται να πάει στο Άγιον Όρος, επειδή είναι «μιαρή» όπως και όλες οι γυναίκες εξάλλου, μόνο και μόνο επειδή είναι γυναίκες. Όταν καταγγέλλει συνεπώς την ψευτοθρησκευτικότητα των δεξιών πολιτικών που το μόνο που θέλουν είναι να κερδίσουν ψήφους, όχι μόνο δεν πείθει αλλά μας θυμώνει, όταν υπερθεματίζει για τη χρησιμότητα και την αξία ενός Αγίου Όρους που δεν μπορεί να επισκεφθεί. Φυσικά και εξοργίζει επίσης η διαθεσιμότητα να δοθούν χρήματα για τις αναγκαίες υποδομές, από την Ευρωπαϊκή Ένωση, στον κορβανά της οποίας συμβάλλουν κατά 50% οι γυναίκες.

 Σε ερώτηση του δημοσιογράφου για το Άβατο, απαντά:

«Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας (για το Άβατο) θέλω να είμαι επίσης απόλυτα ειλικρινής: ζηλεύω και το καταπολεμώ ως οφείλω.

Με ψυχραιμία αντιλαμβάνομαι ότι ο,τιδήποτε συνιστά το μεγαλειώδες της μακραίωνης παράδοσης του Άγιου Όρους ενέχει και την απαγόρευση της εισόδου των γυναικών εκεί που τιμάται η Παναγία. Ορθολογικά παρουσιάζεται ως αντίφαση, αλλά είναι μια σπουδαία συζήτηση θεολογική που το περιορισμένο της συνέντευξης θα την αδικήσει. Ωστόσο, η παρηγορία έρχεται από το γυναικείο μοναστήρι της Ορμύλιας, αυτής της «πύλης του Άθω». Έτσι ώστε να μην στερείται ο μισός πληθυσμός, οι γυναίκες, αυτή την πάνω από όλα πνευματική εμπειρία, την οποία γεύονται, ανεξαιρέτως, όλοι οι άνδρες».

 Στη συνέχεια τις τελευταίες ημέρες τη σκυτάλη πήρε ο Αλέξης Τσίπρας, που επίσης στόλισε τους μοναχούς και έκανε απίστευτα ακραίες δηλώσεις επευφημίας για την αξία της μοναχικής ζωής και του Αγίου Όρους. Και αφού δήλωσε ότι όποιος δεν έχει πάει στο Άγιον Όρος αδικεί τον εαυτό του, δεν έκανε καμιά αναφορά στις γυναίκες που τον αδικούν αναγκαστικά. Επίσης καμιά αναφορά στα μεγάλα σκάνδαλα κάποιων μοναστηριών. Ξέρουμε, λοιπόν, τι θα περιμένουμε όταν γίνει κυβέρνηση ο ΣΥΡΙΖΑ: σίγουρα τίποτε καλύτερο απ’ ότι έχουμε τώρα.

 Το αίτημα πολλών φεμινιστριών και γυναικείων οργανώσεων παραμένει να καταργηθεί το άβατον, γιατί συνιστά μια ακόμα απαγόρευση από τις μακραίωνες απαγορεύσεις της πατριαρχίας.

Σίσσυ Βωβού