Η Lady Gaga και η κουλτούρα του ξέκωλου

Γράφει o Αντώνης Ν. Φράγκος
Πολύ Κακό για το Τίποτα – Η σαιξπηρική φράση ταιριάζει γάντι και στην περίπτωση της Lady Gaga: το Artpop Ball Tour που ήρθε και στην Αθήνα αποκάλυψε πως η βασίλισσα είναι γυμνή… Όχι εντελώς, αλλά ντυμένη με κιτσάτα ράκη. Αλλά και στα βιντεοκλίπ της το αυτό προσπαθεί – διά της γύμνιας να πετύχει μια αρτίστικη εκδοχή του εαυτού της. Και μαζί της, εκατοντάδες χιλιάδες κοπελίτσες που νομίζουν πως το ξεντύσιμο είναι o.k. και είναι απελευθέρωση. Πρώτη διδάξασα μαζικά η Μadonna, αλλά αυτή που προηγείται στην κούρσα του ξέκωλου είναι η Miley Cyrus, καθώς η 22χρονη ποπ τραγουδίστρια βάλθηκε να χτυπήσει κορυφή κλέβοντας ξαφνικά τη δόξα της Lady Gaga. Αν ψάξετε στο Διαδίκτυο, θα δείτε πλήθος φωτογραφιών στα όρια του πορνό, αλλά και το γνωστό περσινό βίντεοκλιπ, “Wrecking Ball”, όπου η Miley καβαλάει, ολόγυμνη, μια ατσάλινη μπάλα. Τη σχολίασαν αυστηρά γυναίκες μουσικοί όπως η Annie Lennox και η Sinead O’ Connor και πολλοί έσπευσαν να τις χαρακτηρίσουν συντηρητικές και… passe. H ίδια η Cyrus δήλωσε στο BBC πως είναι υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης.
Μήπως έτσι, λοιπόν, έχουν τα πράγματα; Η ελευθερία καλλιτεχνικής έκφρασης συνάδει με τη σεξουαλική απελευθέρωση – ποιος μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό! Είναι όμως όντως απελευθέρωση να βασίζεις ολόκληρη μουσική περφόρμανς στο γυμνό κορμί σου; Αν ρίξουμε μια ματιά στο βιβλίο της Αμερικάνας δημοσιογράφου και ακτιβίστριας Άριελ Λέβι Θηλυκές φαλλοκράτισσες – Οι γυναίκες και η ανερχόμενη κουλτούρα του ξέκωλου (Εκδ. Κουκκίδα), στο οπισθόφυλλο θα διαβάσουμε: “Ακούγοντας τόσο συχνά ότι βρισκόμαστε σε μια συντηρητική στιγμή της Ιστορίας, αυθόρμητα θα περιμέναμε κάτι εντελώς αντίθετο απ’ την ανάδειξη του ξέκωλου. Στην πραγματικότητα όμως, αν το καλοσκεφτούμε, ταιριάζει τέλεια. Η κουλτούρα του ξέκωλου δεν είναι προοδευτική, είναι εμπορική. Το νόημά της δεν είναι ν’ ανοίξουμε το μυαλό μας στις δυνατότητες και τα μυστήρια της σεξουαλικότητας. Είναι το να επαναλαμβάνουμε αενάως μια συγκεκριμένη -και ιδιαίτερα εμπορική- συντόμευση του τι είναι σέξι. Δεν μιλάμε για τη βιομηχανία του σεξ. Μιλάμε γι’ αυτό που αποφασίσαμε ότι σημαίνει η βιομηχανία του σεξ… για το πώς τη στηρίξαμε, την καθαρίσαμε και την παραμορφώσαμε. Για το πόσο στηριζόμαστε σε αυτήν για να μας μαρκάρει ως σεξουαλική και χωρίς απαγορεύσεις κουλτούρα, σε μια εποχή που ο φόβος και η καταστολή οργιάζουν».
Βεβαίως, είπαμε, η μικρή Miley και η Lady Gaga συνεχίζουν την παράδοση μιας σειράς ποπ ενζενί που γδύνονται όλο και περισσότερο, ενώ από μουσική άποψη είναι παντελώς αδιάφορες. Όλα τα παραφερνάλια μιας περιθωριακής κουλτούρας αναδεικνύονται πρώτης γραμμής αισθητικοί νεωτερισμοί, λες και το γυναικείο κίνημα του ’60 αγωνίστηκε για τα στρινγκ, τα τατουάζ, τα πριτσίνια και τα κοντοκάβαλα παντελόνια…Γράφει πάλι η Λέβι: “Κάποιες εκδοχές της σέξι και ελάχιστα ντυμένης εκμαυλίστριας έχουν κάποτε μια ένοχη ευχαρίστηση για το περιθώριο – και σχεδόν εξ ολοκλήρου για το αντρικό περιθώριο. Για να διεισδύσει έτσι μια τάση στην πολιτική ζωή, στη βιομηχανία της μουσικής, στην τέχνη, στη μόδα, στα γούστα, με τον τρόπο που το έχει περάσει από εποχή σ’ εποχή μέχρι σήμερα – οι πιπεράτες λεπτομέρειες έχουνε πάντα ζήτηση. Αλλά όλα αυτά για να τα κάνει η κουλτούρα του ξέκωλου, πρέπει να είναι πέρα για πέρα κτήμα της πλειονότητας, και το μισό αυτής της πλειονότητας είναι γυναίκες.»
Ακριβώς, είναι οι γυναίκες που εισχώρησαν στην «περιθωριακή» κουλτούρα του ξέκωλου, που πείστηκαν πως αυτό είναι σεξουαλική απελευθέρωση, ενώ, στην πραγματικότητα, δεν είναι παρά συντήρηση και άκρατη φαλλοκρατία…

πηγή: η Αυγή