Σύγχρονες Ελληνίδες συνθέτριες

Της Βέρας Σιατερλή

Η μουσική πέρα από είδη, εποχές και κοινωνικά πλαίσια είναι μια άμεση δυναμική επικοινωνία που μπορεί να ενεργοποιήσει ταυτόχρονα το μυαλό και τον ψυχισμό κάθε ανθρώπου. Η σύγχρονη Ελλάδα έχει παράδοση στη μουσική από άντρες αλλά και σημαντικές γυναίκες δημιουργούς. Σήμερα δυστυχώς ένα πολύ υψηλής ποιότητας σύνολο ανθρώπων της μουσικής στη χώρα μας παλεύει να βρει διεξόδους. Στα πλαίσια της γνωριμίας αλλά και ανάδειξης του σημαντικού γυναικείου δυναμικού  και με αφορμή την Ημέρα της Γυναίκας, ,   ξεκινάει μία σειρά εκπομπών – αναφορές στο έργο των Σύγχρονων Ελληνίδων Συνθετριών, σε επιμέλεια και παρουσίαση της Έφης Μαρκουλάκη*.

Από την  Κυριακή 8 Μαρτίου 2015 στις 11 το πρωί στη ζωντανή εκπομπή “ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΑ ΜΑΓΙΑ, μια εκπομπή για την κλασική μουσική”, στο διαδικτυακό ραδιόφωνο ilioupolisOnAir  του ιστότοπου www.ilioupolisonline.gr  η  Έφη Μαρκουλάκη γνωστή συνθέτης, μουσικός και καθηγήτρια και η ίδια , θα ξεκινήσει να αυτήν την αξιόλογη προσπάθεια παρουσιάζοντας  αρχικά δύο Σύγχρονες Ελληνίδες Συνθέτριες

Σ΄ αυτήν την πρώτη εκπομπή λοιπόν θα ακούσουμε έργα της Φανής Κοσώνα* και της Ασπασίας Νασοπούλου*.

Λίγο μετά τη ζωντανή μετάδοσή της, η εκπομπή θα είναι διαθέσιμη στο αρχείο του σταθμού

*ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ

ΕΦΗ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗ

a

Η Έφη Μαρκουλάκη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960.
Σπούδασε Φαρμακευτική στο Πανεπιστήμιο Πάτρας (πτυχίο 1986)  και πιάνο στο Ελληνικό και το Πατραϊκό Ωδείο (πτυχίο 1983). Παρακολούθησε για δύο χρόνια τα μαθήματα της Δραματικής Σχολής ΠEΛOY KATΣEΛH (1983- 85) και συμμετείχε σε θεατρικές παραστάσεις.

Κατόπιν συνέχισε τις μουσικές της σπουδές, παίρνοντας μαθήματα πιάνου, φλάουτου και Ανώτερων Θεωρητικών. Δίπλωμα Σύνθεσης πήρε το 2001 και συνέχισε με μαθήματα μουσικής ανάλυσης με τον Ανάργυρο Δενιόζο. Σύνθεση μελέτησε επιπλέον με τους Toshio Hosokawa, Michael Jarrell, Jonathan Harvey, Γιώργο Απέργη, Liza Lim, Enno Poppe κ.ά. σε εξειδικευμένα στη σύγχρονη μουσική σεμινάρια στην Ευρώπη ενώ έχει παρακολουθήσει και αρκετά σεμινάρια πιάνου, οργανογνωσίας και μουσικής ανάλυσης με διάφορους σημαντικούς καθηγητές.
Έργα της έχουν παρουσιαστεί από την “Ορχήστρα των Χρωμάτων”, την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το μουσικό σύνολο “Κέλαδος”, το “Ολυμπιακό Τρίο” κά. Μερικά από τα σημαντικότερα είναι: “Iογέννητη” (1999) και “Ιππείς” (2003) για πιάνο, “Χορδές” ( 2003) για βιολί και πιάνο, “Τριωδία” ( 2004) για βιολί, σαξόφωνο και πιάνο, “Χορός αρ. 2” (2005) για κιθάρα, “Σαν Πρελούδιο” (2006) για δέκα όργανα,  “Ένα Ξωτικό στον Υπολογιστή μου” (2007) για φωνές, 4 όργανα και αφηγήτρια, “Άϊ – Ρούμπα” (2008) για φωνές, ενόργανο σύνολο, υποκριτές και μαγνητοταινία, “Γλυπτό” (2008) για σόλο άλτο φλάουτο και video art,  “Κουαρτέτο για το Αφήλιο του Χρόνου” (2010) για 4 όργανα, σειρά έργων για σόλο κιθάρα και για σύνολα με κιθάρα κά.
Με στόχο τη γνωριμία των σπουδαστών με το σύγχρονο πιάνο, πρόσφατα κυκλοφόρησε μία συλλογή πρωτότυπων κομματιών της, επιπέδου κατωτέρας σχολής με τίτλο “ΠΙΑΝΟΠΕΡΙΠΕΤΕΙΕΣ” από τις εκδόσεις “Φ.ΝΑΚΑΣ”.
Επιπλέον έχει επιμεληθεί μουσικά και έχει γράψει τη μουσική για πέντε θεατρικές παραστάσεις, έχει οργανώσει αρκετές πολιτιστικές εκδηλώσεις και έχει συμμετάσχει με άρθρα της σε διάφορα περιοδικά.  Για τα ποιήματά της έχει βραβευτεί  με αργυρό μετάλλιο από τη X.O.N.  και δύο φορές από την Eταιρεία Eλλήνων Λογοτεχνών. Έχει εκδώσει μία ποιητική συλλογή και μία μουσική ιστορία σε σκίτσα.
Είναι μέλος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών από το 2004.
Διδάσκει πιάνο από το 1983 και θεωρητικά από το 1991 σε διάφορα ωδεία στην Αθήνα.

 ΚΟΣΩΝΑ ΦΑΝΗ

gv
Η Φανή Κοσώνα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1969. Σπούδασε πιάνο (τάξη Μαρίνας Δημητριάδου) και αρμονία (τάξη Σ. Κλάψη) στο Εθνικό Ωδείο, καθώς επίσης και μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Συνέχισε τις πιανιστικές σπουδές στην Ecole Normale de Musique de Paris (τάξη J.Lagarde) και στο C.N.R. de Rueil-Malmaison (τάξη Bernard Ringeissen), παράλληλα με μουσική δωματίου (τάξη M. Jenny). Μελέτησε αντίστιξη με τον Jean-Paul Holstein και φούγκα με τον Michel Merlet στο Conservatoire National Superieur de Musique de Paris, καθώς και ενορχήστρωση στη Schola Cantorum με τον Patrice Sciortino. Σπούδασε σύνθεση με τον Θόδωρο Αντωνίου. Είναι διδάκτωρ στη σύνθεση, του τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, με θέμα «Εφαρμογές Μαθηματικών Μοντέλων στη Σύνθεση Μουσικής».
Διδάσκει θεωρητικά ευρωπαϊκής μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Πειραιά, καθώς επίσης ανώτερα θεωρητικά και σύνθεση στο Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας, ενώ έχει πλούσια δραστηριότητα σε σεμινάρια και διαλέξεις για διάφορα θέματα σχετικά με τη σύγχρονη μουσική.
Τα τελευταία έργα της εστιάζουν στη μαθηματική μοντελοποίηση, κυρίως με μοντέλα προερχόμενα από τους μαθηματικούς κλάδους της Τοπολογίας και της Θεωρίας Καταστροφών. Στόχος αυτών των πειραματισμών είναι η διεύρυνση του μουσικού δομικού και οντολογικού χώρου, μέσα από αυτό που η ίδια αποκαλεί «τοπολογικό σχεδιασμό» του μουσικού έργου και μέσα από γενικευμένες «αποδομητικές – μορφογενετικές» διαδικασίες.
Έργα της έχουν αποσπάσει επαίνους και βραβεία σε εργαστήρια και διαγωνισμούς σύνθεσης, παρουσιάζονται στη δισκογραφία και παίζονται τακτικά στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

www.reverbnation.com/fanikosona

 Ασπασία Νασοπούλου

g

 

Η Ασπασία Νασοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Συνθέτρια και πιανίστρια της διασποράς ζει δημιουργεί και εργάζεται στο Άμστερνταμ (Ολλανδία) από το 2002, δραστηριοποιείται ενεργά στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή τέχνη. Η μουσική της καλύπτει ευρύ φάσμα ειδών, από ορχηστρική μέχρι σόλο και χορευτικά και τραγούδια. Τα έργα της απηχούν μια αφηρημένη αφηγηματική ποιότητα διαποτισμένη από θεατρικότητα. Εμπνέεται από αιώνιες ιδέες και ανησυχίες από τους έλληνες Αρχαίους κλασικούς (Σαπφώ , Ευριπίδη) μέχρι τον σουρεαλισμό του Ν. Εγγονόπουλου, κι από την μεσαιωνική πόιηση από τα τραγούδια των Τροβαδούρων μέχρι τις σύγχρονες ποιητικές αναζητήσεις των Saburo Teshigawara και Oscar Hahn. Τα έργα της είναι κάθε άλλο παρά συμβατικοί συνδυασμοί από δυτικά και μη-δυτικά όργανα, που παρουσιάζουν μια αυθεντική συγχώνευση ελληνικής και δυτικής παράδοσης και νεωτερισμού. Η Νασοπούλου συμμετείχε σε προγράμματα (projects) που ενσωμάτωναν μέσα από διάφορες τέχνες. Συνεργάστηκε με χορογράφους, σκηνοθέτες, συγγραφείς και εικαστικούς καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένων των Micha Hamel, Kevin Walton, Nienke Brokke, Christian Tan, Nicola Hepp και Ernst Dullemond. Τα τελευταία χρόνια το έργο της εστιάζεται στην σχέση της μουσικής με την γλώσσα.
Σπούδασε πιάνο (δίπλωμα με έπαινο από το Ωδείο του Πειραιά 1981–94), Σύνθεση (δίπλωμα με έπαινο στο Ωδείο Νίκος Σκαλκώττας με δάσκαλό Μιχάλη Τραυλό1997–2001), και Γεωλογία (πτυχίο από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας 1996). Συνέχισε τις σπουδές της στη Σύνθεση (με υποτροφία από το Ίδρυμα Προποντίς) στο κρατικό Ωδείο του Άμστερνταμ (Bachelor and Master’s degrees) με τους Wim Henderickx και Fabio Nieder (ειδίκευση: σύγχρονη μουσική σε σχέση με με το σύγχρονο χορό) και ήταν καλεσμένη ερευνήτρια στο πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ για το ακαδημαϊκό έτος 05-06 (Musicality of Bacchae by Euripides)
Έργα της έχουν εκτελεσθεί στις συναυλίες και τα φεστιβάλ στις Κάτω Χώρες, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Σλοβενία, την Πολωνία, το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Φινλανδία, την Ισπανία και την Ιαπωνία. Μεταξύ αυτών, εβδομάδα 2003 μουσικής Gaudeamus, (Concertgebouw, σύνολο Nieuw), Muziekdagen 2002 Vredenburg, διεθνής διαγωνισμός Gaudeamus για τους εκτελεστές 2005, φεστιβάλ 2004 Marcogliano (Alma Mahler Symfonnieta), Uitmarkt 2005, de Suite 2005 Muziekgebouw, φεστιβάλ κρούστων στο Παρίσι 2005, Grachtenfestival 2009, φεστιβάλ 2011, αίθουσα συναυλιών 2000, 2007, 2014 φολκλορικής μουσικής της Αθήνας (Σύνολο Ελληνικής Σύγχρονης Μουσικής), φεστιβάλ 2014, Διεθνής Ποίηση Ρότερνταμ 2014, μουσική Μουσικός Νοεμβρίος 2014 DoelenKwartet Άρπες της Ουτρέχτης.
Η μουσική της έχει μεταδοθεί ραδιοφωνικά από τα ολλανδικά ράδιο και κανάλια Concertzender και Radio 4, και στο Τρίτο Πρόγραμμα του Εθνικής Ραδιοφωνίας ΕΡΤ.

Έχει εκλεγεί ως μόνιμο μέλος της Ένωσης Eλλήνων Mουσουργών το 2002, και είναι μέλος στην Geneco.
Ήταν συντονίστρια/διαμεσολαβητής της σειράς εργαστηρίων για τους συνθέτες «de Componist» στο Walter Maas Huis από το 2006 ως το 2009.
Έλαβε το πρώτο βραβείο και το βραβείο κοινού στο Διεθνή Διαγωνισμό σύνθεσης Tristan Keuris Componisten Concours το 2014 για το έργο της “Νανούρισμα” και το βραβείο incentive prize για το κομμάτι «Lelia Doura» στο MCN Compositieopdracht Vrouwelijke Componisten το 2012.
Σήμερα διδάσκει πιάνο στο βρετανικό σχολείο του Άμστερνταμ. Η μουσική της δημοσιεύεται από το Donemus