Eνδυματολογικές ιστορίες

British airways

Γράφει η Βέρα Σιατερλή

 

Στο τέλος του προηγούμενου μήνα δύο επεισόδια «ενδυματολογικού ήθους» με έβαλαν σε σκέψεις.

Από την μια το χαστούκι που διακρίνεται να δίνει ένας άνδρας σε μια νεαρή γυναίκα μέσα σε ένα minibus των αστικών συγκοινωνιών, στην Τουρκία, στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης, επειδή εκείνη φορούσε σορτσάκι. Την είδηση είχε δημοσιεύσει τότε το μωβ. Σε βίντεο που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο φαίνεται ένας άνδρας που κάθεται στο όχημα να σηκώνεται και χτυπάει μια γυναίκα που κάθεται μπροστά του προτού κατευθυνθεί προς την έξοδο, κατηγορώντας την, όπως μετέδωσαν τουρκικά ΜΜΕ, ότι φορούσε σορτσάκι τον ιερό μήνα του ραμαζανιού.

Από την άλλη στην Αγγλία, η περίπτωση του Joey Barge, που εν μέσω του καύσωνα τον Ιούνιο του 17 αποφάσισε να αγνοήσει το dress code και να πάει στο γραφείο φορώντας σορτς. Μόλις τον είδαν έτσι, τον έστειλαν σπίτι του για να αλλάξει και να επιστρέψει αργότερα, γιατί κρίθηκε πως ήταν ντυμένος ακατάλληλα. Και αυτό ακριβώς ήταν που πυροδότησε και την πιο αστεία πλην εύστοχη αντίδραση από πλευράς του Barge, που έφτασε να γίνει viral. Ο 20χρονος από τη Βρετανία αρχικά ανέβασε στο Twitter μια φωτογραφία του με σορτς, μέσα από το αυτοκίνητο, σχολιάζοντας: «Αν οι γυναίκες μπορούν να φορούν φούστες ή φορέματα στη δουλειά (ενώ το κλισέ είναι να φοράνε παντελόνια;), μπορώ κι εγώ να φοράω σορτς έτσι δεν είναι;»

Ο Joey δεν σταμάτησε εκεί, έκανε πράξη τα λεγόμενά του. Έτσι αντί να αλλάξει το σορτς με παντελόνι, έβαλε ένα κοντό φόρεμα με έντονα χρώματα και επέστρεψε στη δουλειά ενώ παράλληλα δημοσίευσε νέες φωτογραφίες του (με το φουστανάκι) στο Twitter, για να εκφράσει και δημοσίως την διαμαρτυρία του απέναντι «στο σεξιστικό dress code της εταιρίας». «Με έστειλαν σπίτι και που είπαν να αλλάξω και να φορέσω κατάλληλα ρούχα αλλά οι γυναίκες μπορούν να φορούν φορέματα οπότε ορίστε!», έγραψε στα νέα ποστ με το φόρεμα.

Οι περισσότεροι χρήστες στο Twitter τον στήριξαν για την επιλογή του και παραδέχθηκαν πως περνούν το ίδιο στις δουλειές τους, σχολιάζοντας πως αν μια γυναίκα μπορεί αν φορά φούστες και φορέματα τότε θα πρέπει και οι άντρες να μπορούν να φορούν σορτς.
Το αξιοσημείωτο στην υπόθεση είναι πως η εταιρία του Joey όχι μόνο δεν τον απέλυσε που εμφανίστηκε με φόρεμα αλλά αποφάσισαν να τροποποιήσουν και τους αυστηρούς κανόνες του dress code, μετά την διαμαρτυρία του. Έτσι, πλέον επιτρέπεται οι άντρες να φορούν σορτς, για την ακρίβεια βερμούδες 3/4, σε χρώμα μαύρο, μπεζ ή ριγέ μπλε με άσπρο. Είναι πολύ ευχάριστο να υπάρχει τόση κατανόηση και άμεση αντίδραση από την ιδιωτική εταιρία η οποία ανασκεύασε τους κανονισμούς της προς το «δικαιότερο». Το εντυπωσιακό όμως είναι που ο Joey Barge δεν λέει ότι οι γυναίκες μπορούν και φοράνε σορτσάκια γιατί όχι και μείς οι άντρες, αλλά επικαλείται το στερεότυπο ντύσιμο των γυναικών (φούστες και φουστάνια) σαν προνόμιο ανεξαρτησίας επιλογών θαρρείς και αυτό είναι η προνομιακή κατάρριψη του κατεστημένου.

Η πραγματικότητα όμως απέχει εξ ίσου και για τις γυναίκες οι οποίες θα πρέπει σε άλλη εταιρία να δείχνουν υποχρεωτικά τις γάμπες τους, όχι για να δροσίζονται αλλά για να είναι εμπορεύσιμες!

Ως γνωστόν η περίφημη βρετανική αεροπορική εταιρία Βritish airways στις αρχές του 2016, και μετά από δυο χρόνια «μάχης» μεταξύ της British Airways και του συνδικάτου των ιπτάμενων συνοδών, υποχώρησε και επέτρεψε στις γυναίκες αεροσυνοδούς να φορούν παντελόνια. Σύμφωνα με τον The guardian η εταιρεία επέτρεψε από το 2016 και στις γυναίκες που βρίσκονται στην καμπίνα των αεροσκαφών της να  κυκλοφορούν με στολές που «καλύπτουν τα πόδια τους».

Δύο μέτρα και δύο σταθμά; Λάθος εκτιμήσεις του Joey Barge και του κοινού που τον επιβράβευσε στο Twitter; ή πάγια πατριαρχική αντιμετώπιση των γυναικών ως αντικείμενα εμπορεύσιμα και κυριαρχημένα ενώ αντίθετα η αντιμετώπιση των αντρών ακόμη και με αποκλίνουσες επιλογές αποδεκτή και δικαιωμένη;

Όσο για την Ελλάδα τα τελευταία 25-30 χρόνια η κόσμια ένδυση των δημοσίων υπαλλήλων ανέχεται άγραφα τα παντελόνια στο χώρο δουλειάς ενώ στον τομέα των επαγγελματιών της δικαιοσύνης το ταγιέρ και το κομμωτήριο δίνει και παίρνει αλλιώς η «κοσμιότης θεωρείται απολεσθείσα»! το ίδιο ισχύει και για την Βουλή των Ελλήνων και τα συχνά σχόλια που αφορούν την κόσμια αμφίεση των βουλευτριών και μόνο.

Η ένδυση των γυναικών απασχολούσε από την αρχαιότητα προκειμένου να ελέγχεται η ανεξαρτησία των κινήσεων και η προσωπικότητά τους. Για να επετεύχθη δε αυτό η αμφίεση, ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με το ήθος των γυναικών και την κοινωνική κατακραυγή.

Επ΄ ευκαιρία της επίσκεψής του μωβ (εκδρομή από το φεμινιστικό camping) στην Αρχαία Κόρινθο όπου είχε διδάξει ο Απόστολος Παύλος, παραθέτω την οπτική της χριστιανικής εκκλησίας για την ένδυση, την κοσμία και ηθική εμφάνιση για να μην μπλέξουμε και με τους μωαμεθανούς! Περιγράφει λοιπόν και προτρέπει ο απόστολος:

Ο Απόστολος Παύλος στην 1η προς Κορινθίους Επιστολή του, γράφει: «Πάσα γυνή προσευχόμενη ἡ προφητεύουσα ακατακαλύπτῳ τη κεφαλή καταισχύνει την κεφαλὴν εαυτής· εν γάρ εστί και το αυτό τη εξηυρημένῃ». Οι γυναίκες , θεωρούνταν σεμνές εάν κάλυπταν την κεφαλήν τους. Μία γυναίκα που εμφανιζόταν με ακάλυπτη την κεφαλή εθεωρείτο ότι ήταν ελευθερίων ηθών και άσεμνη. Αν δε μία γυναίκα έπεφτε σε μοιχεία της ξύριζαν τα μαλλιά. Γι’ αυτό ὁ Απόστολος Παύλος τονίζει ότι εάν μία γυναίκα εμφανίζεται στην εκκλησία χωρίς κάλυμμα στην κεφαλή, είναι σαν να έχει ξυρίσει τα μαλλιά της, πράγμα που θεωρείται προσβλητικό. Ο Απόστολος ορίζει ως χριστιανικό κανόνα οι γυναίκες να καλύπτουν το κεφάλι τους και πρέπει να τηρείται η σεμνή ενδυμασία για τις γυναίκες, ιδίως στην Εκκλησία.

Δηλαδή είναι θέμα σεμνής συμπεριφοράς. Γι’ αυτό το θέμα γράφει και στην προς Τιμόθεον 1η επιστολή του: «Οι γυναίκες να προσεύχονται με κόσμια αμφίεση. Να στολίζουν τον εαυτό τους με σεμνότητα και σωφροσύνη και όχι με περίτεχνες κομμώσεις ἢ χρυσά κοσμήματα ἢ μαργαριτάρια ή πολυτελή ενδύματα».
Η περιγραφή είναι αρκετά λεπτομερής και αφορά στο τι να φοράνε οι γυναίκες μόνο, οι άντρες δεν ενδιαφέρει!!!

Πληροφορίες από: www.lifo.gr, iefimerida.gr, 1η προς Κορινθίους Επιστολή (Κεφ.11,5) και 1η προς Τιμόθεον επιστολή (Κεφ.2,9) του Απόστολου Παύλου