Betty Woodman 1930-2018 – κεραμίστρια

Milestones | Betty Woodman Wins American Craft Council Gold Medal

Γράφει η Βέρα Σιατερλή

Η Betty Woodman, η πρώτη γυναίκα εν ζωή καλλιτέχνης, που το 2006 τιμήθηκε με αναδρομική έκθεση αφιέρωμα στο Metropolitan Museum of Art in New York, «έφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 87ετών. Τον θάνατό της επιβεβαίωσε την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου το Salon 94, η γκαλερί τέχνης με την οποία συνεργαζόταν η καλλιτέχνιδα στη Νέα Υόρκη.

Η Betty Woodman (Elizabeth Abrahams Woodman) είχε γεννηθεί στο Κονέκτικατ το 1930 και το το 1953 παντρεύτηκε τον φωτογράφο (artist/photographer ) George Woodman. Απέκτησαν μία κόρη, την Francesca Woodman, ταλαντούχα φεμινίστρια φωτογράφος, η οποία αυτοκτόνησε το 1981 σε ηλικία 22 ετών.

Η κεραμίστρια, τις τελευταίες έξι δεκαετίες δημιούργησε κεραμικά τα οποία αναδεικνύουν και συνδυάζουν πολλά και διαφορετικά στιλ τέχνης που αναδυκνύουν μια γυναικεία πολύχρωμη ματιά.

Betty Woodman Tea Ceremony: 4 Parts, 1984, glazed earthenware David Kordansky Gallery

Η πρώτη ατομική της έκθεση στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν το 2015, στο Ινστιτούτο Σύγχρονων Τεχνών του Λονδίνου. Ένα χρόνο αργότερα ανατέθηκε από τη Μπιενάλε του Λίβερπουλ να δημιουργήσει μια μόνιμη δουλειά για την πόλη – μια κρήνη πλάτους 50 ποδών τοποθετημένη στη βάση ενός πύργου εξαερισμού.

Italian Pillow Pitcher by Betty Woodman, Terra Sigillata, ca. 1977

Η εικαστική καριέρα της ξεκινά τη δεκαετία του ’50 οπότε άρχισε να δημιουργεί ανατρεπτικά κεραμικά γλυπτά, αντλώντας έμπνευση από αρχαιορωμαϊκά και ετρουσκικά αγγεία αλλά και πιο μοντέρνα μεσογειακά στιλ, επηρεασμένη από τα μακρόχρονα ταξίδια στην Τοσκάνη. Σημεία αναφοράς της περιλαμβάνουν τσαγιέρες της Κίνας, ισλαμικά κεραμικά και περσικά διακοσμητικά έργα. Με τα αφηρημένα μοτίβα τους και τις καμπύλες μορφές τους, τα έργα αυτά κυριολεκτικά συνδυάζουν στοιχεία της ιστορίας της τέχνης και δημιουργούν κάτι καινούργιο στη διαδικασία.

Είναι δύσκολο να ενταχθούν τα έργα της στην οποιαδήποτε κατηγοριοποίηση.
Το ανατρεπτικό, αντισυμβατικό στιλ της την έκανε πολύ γρήγορα διάσημη.

Greenwood Gardens Widewalls

Η Αμερικανίδα καλλιτέχνης σπούδασε στο School for American Craftsmen του Alfred University και ξεκίνησε φτιάχνοντας σερβίτσια και διακοσμητικά στον τροχό γιατί έτσι διδάχτηκε στη Σχολή.

Το ανεξάρτητο πνεύμα της όμως, την οδήγησε να κόβει και να ξανασυναρμολογεί στοιχεία κατασκευασμένα στον τροχό για να καταλήγουν αρχικά σε αντικείμενα χρήσης και τέλος απελευθερώθηκε εντελώς από τις ακαδημαϊκές αντιλήψεις και κατέληξε να δημιουργεί εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα!

Για την Woodman, τα κεραμικά της, παρ όλο που δεν «υπογράφονταν φεμινιστικά», ήταν πράγματι μια αντίδραση στην κυριαρχία του αρσενικού κόσμου της δεκαετίας του 1960 και του ’70. “Ήταν macho”, δήλωσε η Woodman για τη σφαίρα του Voulkos σε μια παρουσίαση της από την Huffington Post 2016. “Ήταν ένας αντρικός κόσμος. Όντας γυναίκα δεν ήταν εύκολο να υπάρξει κάποια αναγνώριση.”

Πέρυσι σε συνέντευξή της στην εφημερίδα Guardian είχε δηλώσει ότι στο ξεκίνημά της, ο πηλός δεν ήταν καν ένα υλικό με το οποίο μπορούσες να κάνεις τέχνη. «Στον κόσμο μπορεί να άρεσε ότι έκανα, να ανταποκρίνονταν, να αγόραζαν, να έτρωγαν από τις γαβάθες μου» είχα πει, αλλά για τους πελάτες μου ήμουν μια εξαιρετική τεχνίτρια κι όχι καλλιτέχνιδα, εικαστικός.

Installation view of “The Art of Betty Woodman,” 2006, at the Metropolitan Museum of Art, New York. COURTESY SALON 94, NEW YORK

Πρωτοπόρος της τέχνης, ανέδειξε την προσωπικότητά της στον πολύχρωμο χώρο της κεραμικής, όρθωσε το ανάστημά της απέναντι στον ακαδημαϊσμό και την ανδρική κυριαρχία συμβάλλοντας στην αναβάθμιση αυτής της τέχνης, βάζοντάς την στο σημαντικότερο μουσείο του σύγχρονου κόσμου και καθιερώνοντας την κεραμική σαν «καλλιτεχνική έκφραση κι όχι μόνο σαν εφαρμοσμένη τέχνη»!

Πηγή: http://theartnewspaper.com