“ΑΝΑΝΔΡΗ” η επίθεση στον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης

Γράφει η Σίσσυ Βωβού

Όπως κάθε φορά που γίνεται μια ύπουλη, δόλια, θρασύδειλη, ακροδεξιά, φασιστική επίθεση οι καταδίκες ξεκινούν με την περιγραφή “άνανδρη”, γιατί είναι το χειρότερο από τα προαναφερθέντα επίθετα, έτσι και τώρα έγινε, με την επίθεση εναντίον του δημάρχου Θεσσαλονίκης. Αυτή είναι η παράδοση.

Πώς να εκφράσεις την οργή και την αποστροφή σου; Μα δεν υπάρχει δυνατότερη λέξη, από το “άνανδρη επίθεση”. Και γιατί είναι “άνανδρη”; Γιατί δεν ταιριάζει σε άνδρα. Και όταν δεν ταιριάζει σε άνδρα σε ποιον θα ταιριάζει; Φυσικά σε γυναίκα. Συνεπώς, και κάτι που ταιριάζει σε γυναίκα είναι κατώτερο, μιαρό, εξοβλιστέο, όπως ήταν και οι γυναίκες στην ιστορία, όταν εμφανίστηκε και εξελίχθηκε αυτή η λέξη, όπως όμως και παραμένουν σε μικρότερο βαθμό, και καθόλου τυχαία εξακολουθεί να χρησιμοποιείται η ίδια λέξη, έστω και με συγγενείς σημασίες.

Είπαμε ότι ο σεξισμός στη γλώσσα καλά κρατεί, ιδίως σε κάθε δυναμική και φορτισμένη εκφορά λόγου ή και γραπτού γιατί δεν υπάρχει κάτι πιο ισχυρό και πιο βαθιά ριζωμένο στους ανθρώπους από την πατριαρχική αντίληψη και τη συνακόλουθη σκέψη και έκφραση. Όταν έχουμε αναλύσεις και τέτοια, σίγουρα τέτοιες εκφράσεις σπανίζουν ή απουσιάζουν, όλοι και όλες πλέον καταλαβαίνουν πόσο αρνητική είναι μια τέτοια λέξη και πολλές άλλες. Όταν όμως έχουμε έκφραση συναισθημάτων και αποδοκιμασίας, η λέξη αυτή θα είναι παρούσα.

Βέβαια, θα πούνε κάποιοι και ακόμα κάποιες, εδώ ο κόσμος χάνεται, αυτό σας πείραξε; Εμάς μάς πείραξε η φασιστική επίθεση εναντίον του κ. Μπουτάρη και ο αγώνας μας από αυτή εδώ την ηλεκτρονική εφημερίδα και από το φεμινιστικό κίνημα γενικότερα εναντίον του φασισμού είναι διαρκής. Αλλά προτιμούμε να στηλιτεύουμε ένα κοινωνικό κακό, όπως μια φασιστική επίθεση, χωρίς να επιστρατεύουμε ένα άλλο κοινωνικό κακό, όπως είναι η υποτίμηση των γυναικών και τις λέξεις που την εκφράζουν, ξεπλένοντάς το μάλιστα. Ζητάμε πολλά;

Η επίθεση όπως βλέπουμε και στα βίντεο, μάλιστα, δεν είναι καθόλου “άνανδρη”. Είναι “ένανδρη” αφού καμιά 10ριά οργανωμένοι άντρες χτυπούν συντονισμένα και προφανώς προσχεδιασμένα το δήμαρχο. Όλοι άντρες αυτοί οι τραμπούκοι, αλλά η επίθεσή τους “άνανδρη”.

Οπότε, με την λέξη αυτή περιγράφουν και στηλιτεύουν την επίθεση πολλοί φορείς και δημόσια πρόσωπα:

Πρώτη και καλύτερη η παράταξη του ίδιου του δημάρχου, «Πρωτοβουλία», που τονίζει πως «η οργανωμένη βίαιη και άνανδρη επίθεση ακροδεξιών και φασιστικών στοιχείων….”

Ο αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νίκος Τόσκας χαρακτήισε την επίθεση Άνανδρη, τραμπούκικη και φασιστική.

Ο κ. Μητσοτάκης, της Ν.Δ., είπε «Θέλω να καταδικάσω με τον πιο απερίφραστο τρόπο την άνανδρη επίθεση …”

Σε ανακοίνωσή της, η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. καταδικάζει με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την άνανδρη επίθεση άθλιων τραμπούκων φασιστών…

Η πρόεδρος του δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, κ.  Καλυψώ Γούλα, χαρακτηρίζει “Αθλια, απαράδεκτη και άνανδρη” την επίθεση.

Η Ν.Α. Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζει «Άνανδρη, τραμπούκικη και φασιστική» την επίθεση με δημόσια δήλωσή της.

Ο Δήμαρχος Ηρακλείου και Πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Βασίλη Λαμπρινός, στηλιτεύει την “άνανδρη επίθεση” εναντίον του Δημάρχου Θεσσαλονίκης.

Και από σχεδόν κάθε πλευρά, οι δηλώσεις καταγγελίας της αποκρουστικής αυτής επίθεσης έχουν τον ίδιο παρονομαστή: Άνανδρη επίθεση.

Ακόμα και το σχετικό λήμμα στο λεξικό του Μπαμπινιώτη δεν αναφέρει την προέλευση αυτής της λέξης, ούτε την έμμεση προσβολή των γυναικών, παρά μόνο τις σημασίες της:

άνανδρος -η -ο [ánanδros] Ε5 : α.που είναι δειλός, που δεν έχει το θάρρος να αντιμετωπίσει τον κίνδυνο και που συνήθ. επιτίθεται εκεί όπου ξέρει ότι δε θα συναντήσει αντίσταση: Ο ~ εισβολέας επιτέθηκε ύπουλα εναντίον της πατρίδας μας. || (ως ουσ.) ο άνανδρος. β. που χαρακτηρίζει έναν άνανδρο άνθρωπο: Άνανδρη επίθεση τρομοκρατών στο κέντρο της πόλης. || Είναι άνανδρο να χτυπάς πισώπλατα / να συκοφαντείς, κρυμμένος πίσω από την ανωνυμία. άνανδρα ΕΠIΡΡ: Φέρθηκε ~. Xτύπησαν ~ τους αμάχους.

Αντίθετα, στο Βικιλεξικό, η λέξη άνανδρος αναλύεται ως “που δεν ταιριάζει στον χαρακτήρα ενός άντρα

Τέλος, διαβάζουμε ότι η ανανδρία, στην αρχαία ελληνική γραμματεία και στο θέατρο θεωρείτο μια κατάσταση έλλειψης ανδρών που αφορούσε τις γυναίκες, π.χ. τις χήρες. Το επίθετο άνανδρος παρετυμολογήθηκε ως προερχόμενο από το “άνευ ανδρείας” και επομένως μπορεί να αφορά και άνδρες. Μάλλον με τον τρόπο που αυτή η λέξη χρησιμοποιείται, μπορεί σημαίνει και τα δύο.

Επειδή όμως όταν μιλάει ο κόσμος δεν ανοίγει λεξικά, μιλάει αυθόρμητα, με μια γλώσσα που προέρχεται από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές, απλώς επαναλαμβάνει το συνηθισμένο, και το διαιωνίζει, δυστυχώς. Και όσο για την ισότητα των φύλων, κι εδώ, την αφήνουμε για αύριο…