Χάνα Χοχ

(1 Νοεμβρίου 1889 – 31 Μαΐου 1978)

Συντάσσει η Βέρα Σιατερλή

Χάνα Χοχ (γερμανικά : Hannah Höch ) ήταν μια Γερμανίδα καλλιτέχνης, εκπρόσωπος του ντανταϊσμού.

Η Χάνα Χοχ ή Χεχ (όπως είναι η ορθότερη προφορά του επίθετού της) γεννήθηκε ως Άννα Τερέζ Γιοχάνα Χοχ στην Γόθα της Γερμανίας. Παρόλο που φοίτησε στο σχολείο, η οικιακή οικονομία αποτελούσε προτεραιότητα στο σπίτι της οικογένειας Χοχ. Το 1904 η Χοχ εγκατέλειψε το σχολείο Höhere Töchterschule στην Γκόθα για να φροντίσει την μικρότερη αδερφή της, Μαριάννα. Το 1912 ξεκίνησε μαθήματα στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου υπό την καθοδήγηση του σχεδιαστή Χάρολντ Μπέργκεν. Επέλεξε την κατεύθυνση γυάλινου σχεδιασμού και γραφικών τεχνών, αντί για τις καλές τέχνες, ώστε να ευχαριστήσει τον πατέρα της.

Το 1914, κατά την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η Χοχ εγκατέλειψε το πανεπιστήμιο και επέστρεψε στο πατρικό της στην Γκόθα για να συνεργαστεί με τον Ερυθρό Σταυρό. Το 1915 επέστρεψε στο πανεπιστήμιο και εισήχθη στο Τμήμα Γραφικών Τεχνών στο Εθνικό Ινστιτούτο του Μουσείου Τεχνών και Χειροτεχνίας. Την ίδια χρονιά η Χοχ ξεκίνησε μια σχέση με τον Ραούλ Χάουσμαν, μέλος του κινήματος Νταντά στο Βερολίνο. Η σχέση της Χοχ με τους ντανταϊστές του Βερολίνου ξεκίνησε επαγγελματικά το 1917.

Life portrait

Μετά το τέλος των σπουδών της, εργάστηκε στο τμήμα χειροτεχνίας του εκδότη Ullstein Verlag σχεδιάζοντας φορέματα για την Die Dame και την Die Praktische Berlinerin (The Practical Berlinerin Woman). Η επιρροή από αυτή την πρώιμη εργασία και κατάρτιση φαίνεται στα μετέπειτα έργα της που περιέχουν αναφορές σε κλωστοϋφαντουργικά σχέδια. Από το 1926 έως το 1929 έζησε και εργάστηκε στην Ολλανδία. Η Χοχ έκανε αρκετές φιλίες καθ’όλη την ζωή της, με τον Kurt Schwitters και τον Piet Mondrian μεταξύ άλλων. Μαζί με τον Χάουσμαν, η Χοχ ήταν μια από τους πρωτοπόρους της μορφής τέχνης που λέγεται φωτομοντάζ.

Είναι περισσότερο γνωστή για το έργο της πάνω στην περίοδο της Βαϊμάρης, όταν έγινε μια από τους πρωτοπόρους του φωτομοντάζ. Το φωτομοντάζ είναι ένα είδος κολλάζ στο οποίο τα αντικείμενα είναι αληθινές φωτογραφίες ή φωτογραφικές αναπαραγωγές, οι οποίες έχουν τραβηχτεί από τον Τύπο και άλλα ευρέως διαδεδομένα μέσα.

Η ιστορικός τέχνης Μαρία Μακέλα χαρακτήρισε την σχέση της Χοχ και του Χάουσμαν ως “θυελλώδη” και εντοπίζει την κύρια αιτία των τσακωμών τους – μερικές από τις οποίες έληξαν με την άσκηση βίας – στην άρνηση του Χάουσμαν να εγκαταλείψει την σύζυγό του. Ο Χάουσμαν δυσφημούσε συνεχώς την Χοχ όχι μόνο για την επιθυμία της να τον παντρευτεί αλλά και για τις απόψεις της περί τέχνης. Η υποκριτική στάση του Χάουσμαν σχετικά με την χειραφέτηση των γυναικών ώθησε την Χοχ να γράψει μια “καυστική σύντομη ιστορία” το 1920 που είχε τον τίτλο “Ο Ζωγράφος”. Θέμα της ιστορίας αυτής είναι “ένας καλλιτέχνης που ρίχνεται σε μια έντονη πνευματική κρίση όταν η σύζυγός του τού ζητάει να πλύνει τα πιάτα”.

Η Χοχ έληξε την επταετή σχέση της με τον Ραούλ Χάουσμαν το 1922. Το 1926 ξεκίνησε μια σχέση με την Ολλανδή συγγραφέα και γλωσσολόγο Ματίλντα ΜπρούγΒέρα Σιατερλήκμαν, την οποία η Χοχ συνάντησε μέσω των κοινών φίλων Kurt και Helma Schwitters. Το φθινόπωρο του 1926 η Χοχ μετακόμισε την Χάγη για να ζήσει μαζί με την Μπρούγκμαν. Έζησαν μαζί στη Χάγη μέχρι το 1929, οπότε και μετακόμισε στο Βερολίνο. Η σχέση της Χοχ με την Μπρούγκμαν διήρκεσε εννέα χρόνια, μέχρι το 1935. Δεν ξεκαθάρισαν ρητά τη σχέση τους ως λεσβιακή (πιθανώς επειδή δεν το θεώρησαν αναγκαίο), αντιθέτως επέλεξαν να αναφέρονται σε αυτήν ως μια ιδιωτική σχέση αγάπης. Το 1935 η Χοχ ξεκίνησε σχέση με τον Kurt Matthies, με τον οποίο υπήρξε παντρεμένη από το 1938 έως το 1944.
Hannah Höch. Love 1931

Love 1931

Η Χοχ έζησε τα χρόνια του Τρίτου Ράιχ στο Βερολίνο, διατηρώντας ένα χαμηλό προφίλ. Ζούσε σε μια απομακρυσμένη περιοχή στα περίχωρα του Βερολίνου, μέσα σε ένα μικρό σπίτι. Παντρεύτηκε τον επιχειρηματία και πιανίστα Kurt Matthies το 1938 και τον χώρισε το 1944. Υπέφερε από την ναζιστική λογοκρισία της τέχνης και το έργο της θεωρήθηκε “εκφυλισμένη τέχνη”, γεγονός που την δυσκόλευε περισσότερο στο να προβάλλει το έργο της. Αν και η δουλειά της δεν ήταν γνωστή μετά τον πόλεμο, όπως ήταν πριν την άνοδο του Τρίτου Ράιχ, συνέχισε να ασχολείται με το φωτομοντάζ και να το εκθέτει διεθνώς μέχρι τον θάνατό της το 1978 στο Βερολίνο. Το έργο της Χοχ στόχευε στην αποσυναρμολόγηση του μύθου και της διχοτόμησης που υπήρχε στην έννοια της “Νέας Γυναίκας” : μια γυναίκα γεμάτη ενέργεια και επαγγελματισμό που είναι έτοιμη να λάβει την θέση της ως ισοδύναμο ον με τον άνδρα. Το ενδιαφέρον της πάνω στο θέμα αφορούσε το πώς διαρθρώθηκε η διχοτομία καθώς και το ποιος διαρθρώνει τους κοινωνικούς ρόλους.

Άλλα βασικά θέματα στα έργα της Χοχ ήταν ο πολιτικός λόγος και οι ρόλοι των δυο φύλων. Αυτά τα θέματα αλληλεπίδρασαν για την δημιουργία ενός φεμινιστικού λόγου γύρω από τα έργα της Χοχ, τα οποία ενθάρρυναν την απελευθέρωση και την πρακτική των γυναικών στην γερμανική Βαϊμάρη και στο σήμερα.

Το σπίτι και ο κήπος της είναι επισκέψιμα.

Ο πίνακας στην αρχή: Hannah Höch, Roma, 1925, oil on canvas, 90 x 106 cm

Πηγή:el.wikipedia.org