Νότια Κορέα: Οι γυναίκες αντιστέκονται στην “τέλεια” ομορφιά

Γράφουν οι Jihye Kuk, Hyejung Park και Caroline Norma 6-9-18

Μετάφραση-προσαρμογή: Δώρα Στυλιανίδου

Νότια Κορέα- Οι γυναίκες αντιστέκονται στις παραδοσιακές πιέσεις της πατριαρχίας να είναι “τέλειες” σε ομορφιά

Οι νέες γυναίκες της Νότιας Κορέας που αυτο-αποκολούνται “αγωνίστριες ενάντια στην ομορφιά”, παλεύουν ενάντια στις πανίσχυρες και απίστευτα κερδοφόρες βιομηχανίες της ομορφιάς και των πλαστικών εγχειρήσεων.

Το κίνημα Me Too έχει προσεγγίσει μέσα απο διάφορες καμπάνιες αμέτρητες γυναίκες παγκοσμίως, κάνοντας συγκεκριμένα τα βιώματα των γυναικών κάτω απο τις ντόπιες μορφές της πατριαρχίας.

Τον Απρίλιο  η εφημερίδα Telegraph ανέφερε ότι το αυξανόμενο κίνημα “ενάντια στην κουλτούρα της βίας κατά των γυναικών”στη Νότια Κορέα, προέκυψε σαν απάντηση στο γεγονός ότι οι γυναίκες αυτής της χώρας έκαναν τις περισότερες πλαστικές εγχειρήσεις παγκοσμίως, ειπε στον Julian Ryall ο υπεύθυνος του Ασιατικού Ινστιτούτου Emanuel Pastreich.

Μια αγωνίστρια ενάντια στην ομορφιά ανήρτησε μια φωτογραφία κατεστραμμένων καλλυντικών στο Twitter με το hashtag “πετάξτε τους κορσέδες”και την λεζάντα “Μου πήρε πάρα πολύ χρόνο να συνειδητοποιήσω ότι αρνιόμουνα το ίδιο μου το πρόσωπο. Η κορεάτικη κοινωνία έχει διαφθαρεί εντελώς απ’αυτήν την παρορμητική τάση για πλαστικές εγχειρήσεις και προσωπικά εγώ πιστεύω πως, είναι πολύ θλιβερό, ότι φτάσαμε στο σημείο να παρουσιάζονται οι γυναίκες μόνο σαν σεξουαλικά αντικείμενα που πρέπει να υποβληθούν στο νυστέρι για να γίνουν τέλειες.”

Το κίνημα αυτό γνώρισε επιτυχία το 2017 όταν το μετρό της Σεούλ, που κατευθύνει τους συρμούς και τα λεωφορεία στην πόλη με τον μεγαλύτερο πληθυσμό της χώρας, αποφάσισε να απαγορεύσει τις διαφημίσεις πλαστικών επεμβάσεων σε όλους τους σταθμούς του (μέχρι το 2022).

Οι πρακτικές του καλλωπισμού είναι επιβεβλημένες στις γυναίκες της Νότιας Κορέας περισότερο ίσως απο οποιοδήποτε άλλο γυναικείο πληθυσμό παγκοσμίως. Η ικανότητα των γυναικών να αναπτυχθούν και να ζήσουν μια αυτόνομη ζωή σε ένα πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο ελέγχεται απο τις τρομερά πιεστικές, σχεδόν καταναγκαστικές πλαστικές επεμβάσεις ομορφιάς και δίαιτας μετά την αποφοίτηση απο τις σχολές, ώστε να μπορεί η νέα γυναίκα να ανταγωνισθεί στην αγορά εργασίας και να ξοδεύει χρήματα στις θεραπείες προσώπου, στα κομμωτήρια και στα προϊόντα αποτρίχωσης.

Το σύστημα είναι φονταμενταλιστικό ακόμα και για τα ανήλικα κορίτσια: είναι δύσκολο να βρεί κανείς ένα κορίτσι του δημοτικού που δεν έχει κάνει μακιγιάζ, ενώ κάποιες σχολικές στολές έχουν εσωτερικές τσέπες για το lip-gloss. Στα κορίτσια περνάει η άποψη ότι η έλλειψη μακιγιάζ είναι κοινωνική απρέπεια.

Σε αυτό το σύστημα οι βιομηχανίες καλλυντικών και καλλωπισμού είναι τρομερά κερδοφόρες και ολόκληροι τομείς της οικονομίας καταδυναστεύονται απο τα καλλυντικά, τη δίαιτα και τη μόδα. Μια ακραία πλαστική χειρουργική διαδικασία που έχει γίνει δημοφιλής απο τους σταρ του Κ-Ποπ ονομάζεται “επέμβαση της γραμμής V” και είναι το ξύρισμα του σαγωνιού απο άκρη σε άκρη για να σχηματίσει ενα πρόσωπο σε σχήμα V.

Η εφημερίδα Verge αναφέρει ότι η “τεχνικά αποκαλούμενη διορθωτική χειρουργική επέμβαση της σιαγώνος είναι μια διαδικασία κατά την οποία αδρανοποιείται το σαγώνι με καλώδια για 6 βδομάδες και μπορεί να καταλήξει στο μόνιμο μούδιασμα ή τον θάνατο”.

Εξώφυλλο του βιβλίου, στην κορεάτικη γλώσσα

Η δημοσίευση του βιβλιου της Sheila Jeffrey’s  Ομορφιά και Μισογυνισμός το 2005 έφερε νέα στοχεία στο φως. Η βιομηχανία του σέξ στη Κορέα συνδεόταν όλο και περισότερο με την πλαστική χειρουργική καθώς τοκογλύφοι που δούλευαν για σωματέμπορες παγίδευαν νέες γυναίκες στα χρέη και, δίνοντάς τους δάνεια με υψηλό τόκο για να κάνουν πλαστικές, που οι ίδιες αδυνατούσαν να πληρώσουν, τις εξανάγκαζαν εκβιαστικά να εκδίδονται. Έτσι οι σωματέμπορες του σεξ τράφικινγκ , οι πλαστικοί χειρούργοι και οι τοκογλύφοι δούλευαν μαζί για το κέρδος, καταστρέφοντας τις νέες γυναίκες.

“Το κίνημα λοιπόν που προέκυψε στη Νότια Κορέα ενάντια στις πρακτικές του εμπορίου της ομορφιάς όπως αυτό το 2018, είναι μια τόσο απρόσμενη νίκη της φεμινιστικής συσπείρωσης, που απορούμε πώς τα κατάφεραν οι συναδέλφισες μας”. Η καμπάνια ξεκίνησε όταν οι νέες γυναίκες της Κορέας-οι αυτοαποκαλούμενες αγωνίστριες ενάντια στην ομορφιά-άρχισαν να αναρτούν τα πριν-και-μετά (των επεμβάσεων και των άλλων μεθόδων καλλωπισμού) selfies, δείχνοντας τα αποτελέσματα της απόρριψης των μεθόδων της ομορφιάς, εικόνες κατεστραμένων καλλυντικών και προιόντων δίαιτας, στο διαδίκτυο.

Ολο και περισότερες γυναίκες συμμετείχαν αποβάλοντας τις πρακτικές του καλλωπισμού απο την προσωπική τους ζωή σαν μια στρατηγική πολιτικής απελευθέρωσης όλων των γυναικών. Την καμπάνια κριτικάρισαν οι φιλελεύθερες φεμινίστριες, ισχυριζόμενες ότι δεν μπορούν όλες οι πρακτικές ομορφιάς να θεωρηθούν καταπιεστικές για όλες τις γυναίκες, γιατί κάποιες μπορεί να ενδυναμώνονται μέσα απο αυτές.

Η κριτική αυτή όμως δεν εμπόδισε τις νεαρές κορεάτισες να αγοράζουν φεμινιστικά βιβλία για την εκμετάλευση της ομορφιάς στα βιβλιοπωλεία. Ο μύθος της Ομορφιάς της Naomi Wolf δημοσιεύθηκε στη κορεάτικη γλώσσα το 2016 όπως και μια συλλογή άρθρων της Sheila Jeffrey’s με μια ευρύτητα θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των πρακτικών ομορφιάς που δημοσιεύθηκε το 2018 με τίτλο Ριζοσπαστικός Φεμινισμός και πούλησε 3.000 αντίτυπα.

Τα ζητήματα που τέθηκαν στο Ριζοσπαστικό Φεμινισμό προξένησαν μια διαμάχη μεταξύ των γυναικών που συμμετέχουν στο φεμινιστικό κίνημα στο διαδίκτυο της Κορέας, μαζί με το ζήτημα των πρακτικών της ομορφιάς. Το φεμινιστικό πλαίσιο έγινε ξεκάθαρο απο τις παρακάτω δράσεις:

“Κόβουν τα μαλλιά τους κοντά, ή ξυρίζουν τελείως το κεφάλι τους. Καίνε τις φούστες τους και τα ψηλά τακούνια. Πετάνε τους στηθόδεσμους. Οι μαθήτριες ξεφορτώνονται τις φούστες τους που τις φόραγαν για στολές, και βάζουν παντελόνια που είναι πιο άνετα. Ανεβάζουν φωτογραφίες τους στο Twitter, το Instagram, το Youtube και το fb και ενθαρύνουν και άλλες γυναίκες να κάνουν το ίδιο.Κάποιες γυναίκες στο Youtube που έδιναν συμβουλές για πλαστικές επεμβάσεις και μακιγιάζ, ανήγγειλαν δημόσια ότι θα βγάλουν τους κορσέδες τους και μετάνιωσαν που είχαν βάλει (μέσα απο πιέσεις) κορσέδες και σε άλλες γυναίκες.”

Αυτές οι ακτιβίστριες αντιμετωπίζουν την αντίσταση τους στις πρακτικές της ομορφιάς σαν ένα αγώνα για τα δικαιώματα των ντόπιων γυναικών και κοριτσιών αλλά και για όλες τις γυναίκες παγκοσμίως. To κίνημα αυτό είναι εμπνευσμένο απο τις ριζοσπαστικές φεμινιστικές κριτικές των πρακτικών ωμορφιάς της Δύσης, αλλά σήμερα οι ριζοσπαστικές φεμινιστικές καμπάνιες των Κορεατισών αποτελεί μια δύναμη που ηλεκτρίζει και μαγνητίζει τις φεμινίστριες παγκοσμίως, που δεν θέλουν να βλέπουν τις υπόλοιπες γυναίκες να παραδέρνουν σαν ένα άδειο κέλυφος επειδή στοχεύουν στην ομορφιά πάση θυσία για χάρη των αντρών.

Η πρώτη και οι δύο ακόμα διαφημίσεις είναι από το μετρό, και είναι από αυτές που θα αποσυρθούν μέχρι το 2022.