Ο ένας χαστουκίζει ο άλλος μας συστήνει ποιό το savoir (sur-)vivre;

Γράφει η Βέρα Σιατερλή

Το savoir vivre είναι κανόνες καλής συμπεριφοράς. Το «savoir sur-vivre» είναι οι κανόνες επιβίωσης σε κάποιους χώρους οι οποίοι σήμερα εκρηκτικά ξεσπούν καταγγελτικά αποκαλύπτοντας σήψη…σήψη
Ο ηθοποιός Κωσταντίνος Μαρκουλάκης μας εγκαλεί να μη συμμετέχουμε στα μέσα μαζικής δικτύωσης και να συζητάμε για ένα θέμα που πλέον τυραννάει όχι μόνο το θέατρο αλλά ολόκληρη την κοινωνία για να συγκαλύπτουμε τον “βασανισμένο καλλιτέχνη”.

Τότε δεν έπρεπε να καταγγείλουμε το 2016 όταν «άνδρας ηθοποιός έδειρε στο καμαρίνι γυναίκα ηθοποιό και την έστειλε στο νοσοκομείο» και οι «γκρούπις» του θύτη στα social media, ζητούσαν να αφήσουν ήσυχο το ίνδαλμά τους.

Τόσο ο «προστατευτικός» λόγος όσο και το χαστούκι στην ηθοποιό, όπως καταγγέλλει η Χρύσα Διαμαντοπούλου, στην οποία ζήτησε ο σκηνοθέτης να αυνανιστεί μαζί με την χαστουκισμένη επί σκηνής (σε ένα κλασικό κείμενο του Γιάννη Ρίτσου!!!) δίνει το στίγμα της κουλτούρας του «μάτσο άντρα» της πιάτσας, του εξουσιαστικού ναρκισσιστή στο χώρο της τέχνης, του «ανδρός εν Ισχύ» ολούθε!!!

Στο τρίτο έτος της δραματικής σχολής η ηθοποιός Χρύσα Διαμαντοπούλου ήρθε αντιμέτωπη με τον καταγγελλόμενο σκηνοθέτη. Όπως είπε στην ΕΡΤ, χρόνια μετά, όταν γύρισε από το Λονδίνο όπου συνέχισε τις σπουδές της, ο ίδιος άνθρωπος, χρησιμοποίησε τις γνωριμίες του για να την εμποδίσει να βρει δουλειά στο θέατρο. «Αυτός ήταν ένας τρόπος που δρούσαν αυτοί οι άνθρωποι, γνωρίζοντας πως έχουν εξουσία, πως το όνομά τους περνάει στον χώρο, ότι ποια είμαι εγώ που θα πω κάτι για έναν άνθρωπο που είναι τόσο πολύ μέσα στα πράγματα. Έλυνε και έδενε όπως έλεγε.»

Και η Χρύσα Ρώπα γράφει την Κυριακή δηλώνοντας την αυτονόητη συμπαράσταση της με τον δικό της τρόπο μέσα από τα social media. «από που αντλούσαν αυτή την ψευδαίσθηση ότι είναι τόσο ισχυροί και ασφαλείς και άτρωτοι και υπερφίαλα παριστάνανε τον μάγκα το σωστό στις τηλεοπτικές εμφανίσεις τους;”

Εν τω μεταξύ τώρα θυμήθηκε η κυβέρνηση να επεξεργαστεί δέσμη μέτρων κατά της σεξουαλικής κακοποίησης. Τώρα που ο κόσμος βοά για τον διορισμό Λιγνάδη. Κάλλιο αργά παρά ποτέ! Εξ άλλου η Ελλάδα έχει κυρώσει την Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης!

Βέβαια δεν μπορεί να αλλάξει κάτι όσον αφορά βιασμούς, που έχουν καταγγελθεί και έχουν ήδη παραγραφεί. Όπως απαλλάχθηκε από το Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων ο πρώην βουλευτής της ΝΔ, Νίκος Γεωργιάδης, για την υπόθεση ασέλγειας για την οποία είχε καταδικαστεί σε πρώτο βαθμό σε ποινή φυλάκισης 28 μηνών και χρηματική ποινή 20.000 ευρώ. Βάσει του Συντάγματος κάθε νομοθετική ρύθμιση ισχύει για το μέλλον και όχι αναδρομικά. Επομένως όσοι καταγγέλλονται θα πέσουν στα μαλακά καθώς η δέσμη μέτρων που εξετάζεται θα αφορά στους επόμενους. Απαιτούνται:

• Αλλαγές στον Ποινικό Κώδικα για να μην παραγράφεται εύκολα ο βιασμός ανηλίκου
• Κώδικας δεοντολογίας κατά της σεξουαλικής βίας στο χώρο του πολιτισμού
• Μέτρα κατά της σεξουαλικής βίας και παρενόχλησης στους χώρους εργασίας.

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εν τω μεταξύ αναμένεται να καταθέσει προς κύρωση στη Βουλή τη Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ILO) για την εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας. Η Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας αποτελεί το πρώτο διεθνές μέσο που καθορίζει τα παγκόσμια πρότυπα για την παρενόχληση και τη βία που σχετίζονται με την εργασία.

Η αλλαγή της νομοθεσίας όμως θα διασφαλίσει ότι τουλάχιστον στο μέλλον, δεν θα γλυτώνουν τόσο εύκολα οι θύτες, αλλά η κοινωνία θα επιβάλει, ο νόμος να δρα και ως φόβητρο. Αν εμείς γυρίζουμε την πλάτη στα θύματα θεωρώντας ότι είναι κουτσομπολιά κι αναξιοπρέπεια να δίνουμε σημασία στο όποιου τύπου εξευτελισμό των γυναικών, αν εμείς θεωρούμε αυτές τις καταγγελίες «αποπροσανατολισμό της κοινής γνώμης από τα καίρια πολιτικά προβλήματα», δίνουμε χώρο στους θύτες γιατί συγκαλύπτουμε, και τότε το χαστούκι της ντροπής είναι κόλαφος που πρέπει να δέχεται η κοινωνία μας, εμείς.

Το απόστημα της Ρόδου και της Αμαρύνθου καθόλου δεν έχει σπάσει. Το εκκολαπτήριο καλά κρατεί.

Πηγές: tomov.gr, news247.gr, ladylike.gr

Πρώτη εικόνα: Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι: Η Ιουδήθ αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη, 1614-1620, Φλωρεντία, Ουφίτσι