Το νομοσχέδιο για το οικογενειακό δίκαιο στη διαβούλευση

Ανακοίνωση του Δ.Σ. του ΜΩΒ

Το νομοσχέδιο για το οικογενειακό Δίκαιο έχει μπει στη διαβούλευση από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η οποία θα διαρκέσει έως την 1 Απρίλη και ώρα 21.00 στην παρακάτω διεύθυνση:

http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?p=14617

Αποτελείται από 7 κεφάλαια και 22 άρθρα. Μπορούμε άτομα και συλλογικότητες να μπούμε στη διαβούλευση για να γράψουμε τη γνώμη μας για το νομοσχέδιο, ή για να σχολιάσουμε κάποιο άρθρο του. Μπορούμε να βάλουμε το όνομά μας κάτω από το σχόλιο, ή τα αρχικά μας.

Φαίνεται από την ενασχόληση του Μωβ με το θέμα εδώ και αρκετούς μήνες, όπου αναρτούμε πλήθος δημοσιεύσεων, ότι το κατατεθέν νομοσχέδιο δεν θεραπεύει το συμφέρον του παιδιού, αντ΄ αυτού δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα στην ήδη δυσχερή κατάσταση για τα παιδιά και τις μητέρες, στην περίπτωση των συγκρουσιακών διαζυγίων ή χωρισμών, που στην Ελλάδα είναι η πλειοψηφία. Δεν ξεχνάμε ότι αποτελεί προϊόν πιέσεων των λόμπυ ισχυρών ανδρών ήδη από το 1996.

Ο υπάρχων νόμος 1329/1983 είναι αυτός που εισήγαγε την κοινή γονική μέριμνα και την έννοια της συναινετικής συνεπιμέλειας και αφαιρούσε την έννοια του αρχηγού της οικογένειας που παραπέμπει στην πατριαρχία.

Χρειάζεται να κινητοποιηθούμε όλες, ώστε να δώσουμε φωνή στις γυναίκες που δεν έχουν. Σε όλες αυτές τις γυναίκες που περιμένουν μάταια τις αποφάσεις των δικαστηρίων, που ζουν στην ένδεια και τη φτώχια αυτές και τα παιδιά τους. Σε αυτές τις γυναίκες που πέφτουν κατά κόρον θύματα ενδοοικογενειακής βίας, από την οποία δε γλιτώνουν ούτε μετά το διαζύγιο. Ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Σύμφωνα με την ενδελεχή μελέτη που έχουμε κάνει στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με 23 ακόμα γυναικείες οργανώσεις, με τις οποίες συνδημιουργήσαμε εδώ και 6 μήνες την «Επιτροπή για το Οικογενειακό Δίκαιο και τη Συναινετική Συνεπιμέλεια», αλλά και εκπροσώπους από το νομικό κόσμο, το νομοσχέδιο εισάγει στην πραγματικότητα ακραίες συντηρητικές ρυθμίσεις που στην πράξη θα εφαρμοστούν σε βάρος των παιδιών και των γυναικών. Οι διατάξεις προσκρούουν ευθέως σε διεθνείς συμβάσεις και αν τυχόν ψηφιστεί πιθανώς θα καταδικαστεί η Χώρα από τα διεθνή δικαστήρια. Συγκεκριμένα :

α) Ο κακοποιητικός γονέας μόνο με αμετάκλητη απόφαση δικαστηρίου δεν ασκεί δικαιώματα επικοινωνίας και τη γονική μέριμνα το οποίο πρακτικά σημαίνει 8-10 έτη κακοποίησης (αντιβαίνει στη σύμβαση της Κωσταντινούπολης για τη βία κατά των γυναικών και την ενδοοικογενειακή βία και στη Χάρτα για τα Δικαιώματα του Παιδιού).

β) Εισάγεται αυθαίρετα ως ελάχιστη επικοινωνία 1/3 του χρόνου του παιδιού αφαιρώντας την υποχρέωση αξιολόγησης από τα αρμόδια δικαστικά όργανα, χωρίς να προκύπτει αν αφορά στον ελεύθερο ή στον πραγματικό χρόνο. Στη περίπτωση που αφορά στον πραγματικό χρόνο είναι άτοπο καθώς πρόκειται για 8 ώρες την ημέρα. Είναι δε σαφές ότι η τόσο εκτεταμένη επικοινωνία θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των διατροφών ή την κατάργηση των διατροφών των παιδιών. Άλλωστε μόνο η αναιτιολόγητη μη καταβολή της διατροφής θα ποινικοποιείται, γεγονός που, με τις υπάρχουσες συνθήκες και συνή θα διευκολύνει τη μη καταβολή της.

γ) Εισάγονται αυθαίρετα υποχρεώσεις των γονέων έναντι των παππούδων και των γιαγιάδων, τις οποίες συνδέει ο νομοθέτης με λόγο αφαίρεσης της γονικής μέριμνας.

δ) Εισάγονται αόριστες και δυσαπόδεικτες έννοιες στηριζόμενες σε ανυπόστατα ψυχολογικά κριτήρια και καταστάσεις όπως “διατάραξη της συναισθηματικής σχέσης, και πρόκληση διάρρηξης σχέσεων” τις οποίες τις καθιστά λόγους αφαίρεσης της γονικής μέριμνας. Με άλλα λόγια ενώ το νομοσχέδιο επιβάλλει την επικοινωνία του παιδιού με τους γονείς, στην πράξη προβλέπει την αυθαίρετη αφαίρεση της άσκησης της γονικής μέριμνας.

ε) Το γεγονός ότι το νομοσχέδιο απαιτεί τη συμφωνία των γονέων σε κεφαλαιώδη ζητήματα της γονικής μέριμνας, όπως εκπαίδευση του παιδιού και υγεία, καθόλου δεν επιλύει τις αντιδικίες των γονέων αντίθετα τις γιγαντώνει, καθώς είναι βέβαιο ότι τα ζητήματα αυτά θα αποτελούν πεδίο μάχης.

στ) Ο νομοθέτης δεν προβλέπει καμία μέριμνα για την ίδρυση οικογενειακών δικαστηρίων και την δημιουργία κατάλληλων ψυχοκοινωνικών δομών.

ζ) Η αναδρομική ισχύς του νομοσχεδίου, ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, για τις οικογένειες που έχουν ήδη ρυθμίσει τις σχέσεις τους, με προφανείς συνέπειες για μικρά και μεγαλύτερα παιδιά.

Εκτός από την επιτροπή μας, υπάρχουν πολλές ακόμα φεμινιστικές οργανώσεις που έχουν ταχθεί εναντίον αυτού του αντιγυναικείου νομοσχεδίου, όπως και μεγάλο μέρος νομικών και δικαστικών.

Από την αρχή αυτού του συλλογικού αγώνα, ζητάμε την απόσυρση του νομοσχεδίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν κρίνουμε ένα-ένα τα άρθρα του, όπως φαίνεται παραπάνω.  24-3-2021

Το Σάββατο 27 Μαρτίου πολλές γυναικείες οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και η Επιτροπή μας και το ΜΩΒ καλούμε σε δημόσια διαμαρτυρία, στις 2 το μεσημέρι στο Σύνταγμα. Ήδη έχουμε καλέσει δύο συμβολικές διαμαρτυρίες.

📢 Σημαντικό: οδηγίες για σχόλια στη δημόσια διαβούλευση !
✊ Βάλε και εσυ ένα χεράκι, για να μην περάσει το ν/σ Τσίαρα!
📍 Πιο κρίσιμα για σχολιασμό άρθρα, το άρθρο 5 και άρθρο 13.
‼ Είναι πολύ σημαντικό, όλα όσα σκεφτόμαστε για αυτό το θέμα, αυτά για τα οποία διαδηλώσαμε, αυτά που γράφουμε καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να γραφτούν και στο σύνδεσμο του υπουργείου http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?p=14617