Μαρίνα Αμπράμοβιτς: ΚΑΤΑΚΤΗΣΤΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ ΟΛΗ ΜΕΡΑ

Άρθρο: Sarah O’meara

ΤΡΙΑΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ, η Σέρβα καλλιτέχνιδα-περφόρμερ Μαρίνα Αμπράμοβιτς ήταν μια αδέκαρη περιθωριακή, που ζούσε σε ένα βανάκι. Τώρα η 67χρονη εξελίσσεται σε σταρ, αναγνωρισμένη όχι μόνο από τον κόσμο της τέχνης για τα δρώμενα της που αμφισβητούν κάθε περιορισμό, αλλά και ως συνεργαζόμενη με τη LadyGaga καθώς και για το ότι ενέπνευσε την πλοκή ενός επεισοδίου της τηλεοπτικής σειράς SexandtheCity. Καθώς η καλλιτέχνιδα, που ζει πλέον στη Νέα Υόρκη, πραγματοποιεί μια εγκατάσταση 64 ημερών, τις «512 ώρες», στην γκαλερί Serpentine του Λονδίνου, αναρωτιόμαστε τι πρόκειται να ακολουθήσει για κάποια, έργα τις οποίας έχουν συμπεριλάβει λήψη ναρκωτικών, αυτοτραυματισμούς, ξύσιμο οστών αγελάδων και την ανατροφή ενός μωρού καγκουρό. Η αλλόκοτη απάντηση; Τίποτα…

Έχετε γίνει γνωστή κάνοντας τρελά πράγματα, αλλά η τελευταία σας δράση αφορά εσάς να βρίσκεσαι απλά σε μια αίθουσα για ένα 8ωρο ημερησίως, έξι μέρες την εβδομάδα. Τι συμβαίνει;

«Μετά από 40 χρόνια καλλιτεχνικής ζωής, επιθυμώ να δω πως μπορώ να δουλέψω χρησιμοποιώντας αποκλειστικά και μόνο ενέργεια. Μπορεί να αποτύχει, οπότε υποθέτω ότι αξίζει την προσπάθεια. Δε έχω βρεθεί ποτέ σε χώρο όπου δεν υπάρχει τίποτα».

Τι ελπίζετε να πετύχετε;

«Ο κόσμος είναι πολύ χαμένος στις μέρες μας, υπάρχει ανάγκη μετάδοσης αυτής της ενέργειας αυτή τη στιγμή. Νιώθουν να τους γεμίζει τόσος πόνος και η άμεση επαφή με τον καλλιτέχνη δεν υπάρχει. Οι καλλιτέχνες έγιναν celebrities και απρόσιτοι».

Πως μπορείτε να το πραγματοποιήσετε αυτό χωρίς να λέτε και να κάνετε τίποτα;

«Μπορούμε να εγείρουμε τις τηλεπαθητικές μας δυνάμεις. Την περασμένη χρονιά, Ρώσοι και Αμερικάνοι επιστήμονες καταμέτρησαν τα κύματα του εγκεφάλου μου*. Απέδειξαν ότι ενώ κοιτάμε έναν εντελώς άγνωστό μας άτομο σε απόλυτη σιωπή, ανταλλάσσουμε υποσυνείδητα πληροφορίες μεταξύ μας. Έτσι μπορούμε πραγματικά να γνωρίσουμε περισσότερα για κάποιον χωρίς να πούμε λέξη παρά κάνοντας μαζί του μια συζήτηση. Είναι φθηνότερο από το τηλεφώνημα».

Σε προηγούμενα δρώμενα, έχετε αυτοτραυματιστεί, έχετε κάνει χρήση ναρκωτικών και επιτρέψει σε άγνωστους να σας χτυπήσουν. Γιατί;

«Φοβερά γεγονότα, όπως η ασθένεια, το ατύχημα, ο θάνατος μέλους της οικογένειας, μπορούν να προκαλέσουν τεράστια αλλαγή. Οι άνθρωποι ποτέ δεν άλλαξαν εξ αιτίας της ευτυχίας. Δεν περιμένω κάποιο γεγονός τέτοιου είδους. Οργανώνω δυσχερείς καταστάσεις σε μορφή δρώμενου».

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας η πιο αξιοσημείωτη αντίδραση από επισκέπτη απέναντι στη δουλειά σας;

«Ένας φίλος μου που είναι γνωστός Αμερικανός κριτικός τέχνης είπε : «μισώ τη δουλειά σου». «Γιατί;» Ρώτησα. «Με κάνεις πάντα να κλαίω» είπε. Αυτή είναι μια πολύ καλή αντίδραση.

1. Photograph by Marco Anelli 2014

Μαρίνα Αμπάρμοβιτς: τρέχουσες και προσεχείς παρουσιάσεις.

Μαρίνα Αμπάρμοβιτς: 512 Ώρες

Γκαλερί Serpentine, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο

 11 Ιουνίου- 25 Αυγούστου, 2014

Η γκαλερί Serpentine θα παρουσιάσει τις «512 Ώρες», ένα δρώμενο διαρκείας από τη Μαρίνα Αμπάρμοβιτς από τις 11 Ιουνίου ως τις 25 Αυγούστου, 2014. Πρόκειται για καινούρια δουλειά που σχεδιάστηκε ειδικά για την SerpentineGallery, καθώς και η πρώτη φορά που η Αμπάρμοβιτς παρουσιάζει ζωντανά δρώμενο στην Μ. Βρετανία. Το δρώμενο θα αποτελείται από την ίδια να παρουσιάζει μια μη προκαθορισμένη δράση μέσα στην γκαλερί από τις 10πμ. μέχρι τις 6μμ. για 6 μέρες την εβδομάδα και θα έχει συνολική διάρκεια 512 ωρών.

Τα μοναδικά υλικά της Αμπράμοβιτς θα είναι ο εαυτός της, το ακροατήριο και ορισμένα καθημερινά αντικείμενα που θα χρησιμοποιεί σε μια σειρά συνεχώς εναλλασσόμενων γεγονότων. Οι επισκέπτες κατά την άφιξή τους θα πρέπει να αφήσουν στην είσοδο τις τσάντες, τα πανωφόρια, τα ρολόγια, τις ηλεκτρονικές συσκευές, ηλεκτρονικό εξοπλισμό και φωτογραφικές μηχανές τους πριν μπουν στον εκθεσιακό χώρο. Το κοινό θα μετατραπεί σε σώμα δράσης, συμμετέχοντας με την Αμπάρμοβιτς στην απόδοση του δυναμικού νέου έργου της.

Οι 512 Ώρες, είναι με δωρεάν είσοδο και προτεραιότητα έχει αυστηρά όποιος φτάσει εγκαίρως. Δεν γίνονται κρατήσεις. Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επισκεφτείτε το Serpentine Gallery website

The-Abramovic-Method-Courtesy-Laura-Ferrari_main_image_object

Μαρίνα Αμπάρμοβιτς: Εκμετάλλευση του Κενού

CentrodeArteContemporaneodeMalaga, Μάλαγα, Ισπανία

από 23 Μαΐου μέχρι 31 Αυγούστου 2014

Στο (κέντρο σύγχρονης τέχνης) CACMalaga παρουσιάζεται η έκθεση «εκμετάλλευση του κενού» της Μαρίνα Αμπάρμοβιτς μέχρι τις 31 Αυγούστου 2014. Την έκθεση επιμελείται ο διευθυντής του μουσείου FernandoFrances, είναι η πρώτη ατομική έκθεση της Αμπάρμοβιτς σε μουσείο στην Ισπανία για την τελευταία δεκαετία. Πρόκειται για αναδρομική έκθεση που περιλαμβάνει έργα από όλη της την καριέρα με φωτογραφίες, video και μια επιλογή από τριάντα ανέκδοτα σχέδια που βρίσκονται σε τρία σημειωματάρια από το ταξίδι της στην Βραζιλία την δεκαετία 1990.

Μετά τα ταξίδια της στην Βραζιλία, Κίνα και Ινδία στα τέλη της δεκαετίας του 80 και στη δεκαετία του 90, η Αμπάρμοβιτς δημιούργησε «μεταβατικά αντικείμενα» μερικά από τα οποία εκτίθενται, συμπεριλαμβανομένης και της Καρέκλας για Ανθρώπινη Χρήση και Καρέκλας για Πνευματική Χρήση. Οι επισκέπτες ενθαρρύνονται σε αλληλεπίδραση με τα αντικείμενα και στον πειραματισμό με τα αισθήματα που βιώνουν. Εκτίθεται επιλογή φωτογραφιών από τις δράσεις της δεκαετίας του εβδομήντα, όπως οι ArtMustBeBeautiful, ArtistMustBeBeautiful και Rhythm 10, καθώς και εκείνες από τις συνεργασίες της με τον Ulay. Επιπλέον, υπάρχουν video από δρώμενα που τραβήχτηκαν χωρίς ζωντανό ακροατήριο.

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επισκεφτείτε το CAC Malaga website

p18j812gb4239sth1rr81tg9gka4

Μαρίνα Αμπάρμοβιτς: Είσοδος στην Άλλη Πλευρά

KistefosMuseet, Jevnaker, Νορβηγία

 από 25 Μαΐου μέχρι 5 Οκτωβρίου 2014

Η έκθεση αποτελείται από φωτογραφικό υλικό και βίντεο που επικεντρώνονται σε θέματα ζωής, θανάτου και σεξουαλικότητας. Επίσης είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται σε κοινό το βίντεο «Η Κραυγή» από την πρόσφατη δουλειά της Αμπράμοβιτς, στο πάρκο Ekeberg στο Όσλο. Η Αμπάρμοβιτς ταξίδεψε στο Όσλο τον Αύγουστο του 2013 για να συνεργαστεί με μια ομάδα 300 κατοίκων του Όσλο προκειμένου να δημιουργήσει μια ειδική επί τόπου, performance-αφιέρωμα στην Κραυγή Έντουαρτ Μούνχ. Στο ίδιο τοπίο, όπως φαίνεται στον διάσημο πίνακα του Μούνχ ως φόντο, οι κάτοικοι του Όσλο απελευθερώνουν τις συγκινήσεις τους ουρλιάζοντας. Μια ομάδα κινηματογραφιστών ήταν παρούσα για να καταγράψει το γεγονός και από το project προέκυψε ένα ντοκιμαντέρ και ένα βιβλίο.

Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε επισκεφτείτε το KistefosMuseetwebsite

marina-articleLarge

*. Κύματα εγκεφάλου = νευρωνικές ταλαντώσεις

Παρουσιάζει, μεταφράζει, σχολιάζει, επιμελείται η Βέρα Σιατερλή