Να μην καταργηθούν τα LEGO με φιγούρες γυναικών επιστημόνων -υπογράψτε!

Υπογράψτε την έκκληση!

Η εταιρεία Lego, όπως και οι περισσότερες εταιρείες παιχνιδιών έχουν ακολουθήσει τα τελευταία χρόνια μια κερδοφόρα, αλλά πολύ βλαβερή τακτική μάρκετιγκ: χώρισαν τα παιχνίδια τους σε αγορίστικα και κοριτσίστικα. Τα αγορίστικα Lego έχουν μεγάλη ποικιλία χρωμάτων και κατασκευών, ενώ οι ανθρώπινες φιγούρες που περιλαμβάνουν αντιστοιχούν σε κάθε είδος ρόλου, από κλέφτες και αστυνόμους μέχρι αστροναύτες ή καλλιτέχνες. Τα κοριτσίστικα, αντίθετα, που φέρουν την επωνυμία Lego Friends, είναι σχεδόν όλα ροζ, ενώ οι γυναικείες φιγούρες τους απεικονίζουν κοπέλες που ψωνίζουν, μαγειρεύουν, πηγαίνουν στο κομμωτήριο ή κάνουν πάρτι με τις φίλες τους, ντυμένες με χαριτωμένα ροζ φορέματα.

3931-LEGO-Friends-Details19fzey2xikl33jpg

 Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι. Ανέκαθεν υπήρχαν παιχνίδια που θεωρούνταν πιο ταιριαστά για αγόρια ή για κορίτσια, τα unisex παιχνίδια, όμως, ήταν επίσης πάρα πολλά, αν όχι τα περισσότερα. Τα τουβλάκια lego ήταν ένα παράδειγμα παιχνιδιού που κανείς δε μπορούσε πριν κάποια χρόνια να φανταστεί πώς είναι δυνατόν να χαρακτηριστεί αγορίστικο ή κοριτσίστικο. Δείτε για παράδειγμα μια διαφήμιση των Lego της δεκαετίας του 1980:

19egel11vjm5tjpg

 Η ιστορία, λοιπόν, έχει ως εξής: Πριν λίγους μήνες η Lego αποφάσισε να κάνει ένα βήμα μπροστά και να κυκλοφορήσει ένα σετ, το Research Institute που περιλαμβάνει τρεις φιγούρες γυναικών επιστημόνων -μια αστρονόμο, μία παλαιοντολόγο και μία χημικό- στα εργαστήριά τους. Η ιδέα ξεκίνησε από τη Δρ. Ellen Kooijman, γεωλόγο-χημικό από τη Στοκχόλμη. Στην πρότασή της, η Δρ. Kooijman έγραφε: «η προτροπή αυτών των επιστημόνων είναι ξεκάθαρη: εξερευνήστε τον κόσμο και φτάστε ακόμα παραπέρα!»

Η Lego έχει στο παρελθόν δεχτεί κριτική για τις τακτικές προώθησης των προϊόντων της, ειδικά για τη σειρά Lego Friends. Η αντίδραση ήταν τέτοια ώστε μια επτάχρονη φίλη των Lego έγραψε μια επιστολή στην εταιρία, ρωτώντας γιατί υπάρχουν περισσότεροι αρσενικοί χαρακτήρες Lego και ελάχιστοι θηλυκοί. Στην επιστολή της, η Charlotte Benjamin καυτηρίασε το ότι «το μόνο που έκαναν τα κορίτσια ήταν να μένουν στο σπίτι, να πηγαίνουν στην παραλία, να ψωνίζουν, αλλά όχι να δουλεύουν» – αντίθετα, τα αγόρια «έτρεχαν σε περιπέτειες, εργάζονταν, έσωζαν ανθρώπους και είχε ο καθένας τη δουλειά του».

19egcmrk6xzzijpg

Δυστυχώς, την περασμένη εβδομάδα, η Lego ανακοίνωσε ότι το νέο της παιχνίδι θα κυκλοφορήσει μόνο σε limited edition. Αυτό σημαίνει ότι αφού πουληθούν όσα κομμάτια κυκλοφόρησαν ήδη δε θα κυκλοφορήσουν άλλα. Έχει ξεκινήσει συλλογή υπογραφών σε μια έκκληση προς τους διευθυντές της Lego να αλλάξουν αυτή την απόφαση και να συνεχίσουν να κυκλοφορούν το παιχνίδι-εργαστήριο με τις γυναίκες επιστήμονες. 

Τα Lego είναι παιχνίδια με πολύ ευρεία κατανάλωση, άρα και επιρροή. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να έρχονται τα αγόρια και τα κορίτσια σε επαφή, μέσω του παιχνιδιού, με τους διαφορετικούς ρόλους που μπορεί να επιλέξουν οι γυναίκες στη ζωή τους και όχι μόνο με τους παραδοσιακούς και καθόλου κολακευτικούς ρόλους που προωθεί το μάρκετιγκ. Το Research Institute είναι μια περίπτωση παιχνιδιού που αξίζει να συνεχίσει να υπάρχει.

Ματίνα Καραγιαννίδου

πηγές: openscience , eimaimama