SUFFRAGETTE: Η μάχη μιας γυναίκας για μια καλύτερη ζωή

Αν η Έμελιν Πάνκχερστ ζούσε σήμερα, το μήνυμά της προς τις γυναίκες θα ήταν απλό: «Μην καταθέτετε τα όπλα. Ο αγώνας δεν έχει τελειώσει». Με αυτή τη δήλωση η Μέριλ Στριπ έκανε μια εισαγωγική παρέμβαση για την προώθηση της ταινίας της «Suffragette».

Η πολυβραβευμένη ηθοποιός, η οποία υποδύεται την Πάνκχερστ στην ταινία «Suffragette» (Σουφραζέτα), δήλωσε ενώπιον ενός πολυπληθούς κοινού στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Women in the World» που διεξάγεται στο Λονδίνο, ότι ενώ οι γυναίκες έχουν καταφέρει να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου, υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά για να γίνει.

Η πρεμιέρα της ταινίας «Suffragette», η οποία έγινε χθες στο Λονδίνο, διακόπηκε από 100 φεμινίστριες διαδηλώτριες που σκαρφάλωσαν τα προστατευτικά κάγκελα και ξάπλωσαν πάνω στο κόκκινο χαλί.Αιτία για τη διαμαρτυρία αυτή ήταν οι περικοπές σε υπηρεσίες που παρέχουν υποστήριξη σε γυναίκες-θύματα ενδοοικογενειακής βίας και το σχετικό θέμα της ταινίας.

Η ταινία αναφέρεται στη ζωή της Έμελιν Πάνκχερστ, η οποία το 1903 ίδρυσε μία οργάνωση, την Κοινωνική και Πολιτική Ένωση Γυναικών (Women’s Social and Political Union). Η Πάνκχερστ πίστευε πως η οργάνωση, για να δει αποτελέσματα, έπρεπε να γίνει πιο ριζοσπαστική και αγωνιστική.

Ο όρος «σουφραζέτες» που χρησιμοποιήθηκε, για πρώτη φορά, από τη βρετανική εφημερίδα Daily Mail για τις πρώτες αυτές φεμινίστριες έχει τις ρίζες του στη γαλλική λέξη «suffrage», που σημαίνει δικαίωμα ψήφου.

Από τα τέλη του 19ου αιώνα, σε χώρες όπως η Βρετανία, και οι ΗΠΑ, άρχισαν να ακούγονται οι πρώτες φωνές, που διεκδικούσαν το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες.

Κατά τη διάρκεια της δράσης τους στη Βρετανία φυλακίστηκαν περίπου 1.000 γυναίκες, ενώ δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο αυτές να καταφεύγουν σε απεργία πείνας με αποτέλεσμα να υπόκεινται στις βίαιες σωφρονιστικές μεθόδους της εποχής. Πολλές φορές, μάλιστα, προκειμένου να διεκδικήσουν το δικαίωμα της ψήφου που σήμερα φαίνεται αυτονόητο, οι σουφραζέτες κατέφευγαν σε ακραίες μεθόδους, όπως στο σπάσιμο βιτρινών και τον εμπρησμό, επιβαρύνοντας τη θέση τους με κατηγορίες και για βανδαλισμούς.

Η σκηνοθέτης της ταινίας, Σάρα Γκάβρον, αποκάλυψε ότι η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την ταινία ήταν μια πρόκληση και πρόσθεσε πως ήταν δύσκολο να βρεθούν ηθοποιοί για να υποδυθούν τους ανδρικούς ρόλους, που, σύμφωνα με τα σχετικά παράπονα, «δεν είναι αρκετά μεγάλοι».

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων, η υπουργός Εσωτερικών της Βρετανίας, Τερέζα Μέι, η πρωθυπουργός της Σκωτίας, Νίκολα Στέρτζον, καθώς και η ηθοποιός Νικόλ Κίντμαν και η Τορ Πεκάι Γιουσαφζάι, η μητέρα της Μαλάλα. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν θέματα όπως η προσφυγική κρίση, η βαρβαρότητα των τζιχαντιστών αλλά και η άδεια μητρότητας και πατρότητας.

Παρούσα και η πρώτη γυναίκα υπουργός Άμυνας της Γερμανίας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μια γιατρός που εγκατάλειψε το επάγγελμά της για την πολιτική και η οποία ως υπουργός Εργασίας ήταν εκείνη που εισήγαγε την κοινή άδεια των δύο συζύγων με την απόκτηση παιδιού. Η ίδια μάλιστα έβρισκε πάντα χρόνο για να μεγαλώνει τα… επτά παιδιά της.

 

ethnos.gr