Η Κωνσταντίνα Αγγελέτου ενώνει διαφορετικούς πολιτισμούς σ’ ένα ιδιαίτερο φεστιβάλ στη Σκόπελο

«Υπάρχει έλλειψη εθνικής πολιτιστικής πολιτικής για τον σύγχρονο πολιτισμό που να ενισχύει το πνεύμα συνεργασιών και δικτύωσης»

 

Αλιεύει η Βέρα Σιατερλή 

 

Η Κωνσταντίνα Αγγελέτου γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Σκόπελο. Με σπουδές στην Πολιτιστική Διαχείριση και θητεία σε διάφορα φεστιβάλ στη Μαδρίτη, το 2014 ίδρυσε μαζί με την Μαρία Ψαρρού το «Πλέγμα», έναν οργανισμό με έδρα τη Σκόπελο που έχει σαν στόχο να δημιουργήσει ένα πλέγμα πολιτιστικών δραστηριοτήτων σε όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Φέτος, για έκτη συνεχή χρονιά είναι ο ιθύνων νους στο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών «Διαμαντής Παλαιολόγος», ένα φεστιβάλ που έχει γίνει θεσμός τα τελευταία χρόνια τη Σκόπελο, φέρνοντας του τουρίστες αλλά και τους ντόπιους ένα βήμα πιο κοντά στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Τι θα δούμε στο φετινό πρόγραμμα μιας διοργάνωσης που έχει αποτελέσει αντικείμενο ακαδημαϊκών ερευνών και μελετών ελληνικών και ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και έχει παρουσιασθεί ως μελέτη περίπτωσης σε πολυάριθμα επιστημονικά συνέδρια; Μιλήσαμε με την Κωνσταντίνα Αγγελέτου και μας έλυσε όλες τις απορίες…

Το Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών έφτασε αισίως στην 6η του χρονιά. Τι διαφορετικό θα δούμε φέτος;

Φέτος το Φεστιβάλ θα είναι το ζωντανό παράδειγμα σύμπραξης πέντε τοπικών φορέων υπό την αιγίδα του Δήμου Σκοπέλου. Αν και το Φεστιβάλ ξεκινάει 25 Αυγούστου οι προ-φεστιβαλικές εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν 5 μέρες νωρίτερα και περιλαμβάνουν: workshop για παιδιά και εφήβους, συναυλία μουσικής και εκθέσεις. Τις ημέρες του Φεστιβάλ το πλούσιο πρόγραμμα των παράλληλων δραστηριοτήτων και η πολύ αξιόλογη παρουσία των χορευτικών συγκροτημάτων θα εντυπωσιάσουν θεατές και συμμετέχοντες.

Ποια ξένα χορευτικά συγκροτήματα θα δούμε φέτος;

Φέτος έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε ένα συγκρότημα από την Άγκυρα της Τουρκίας. Παράλληλα θα έχουμε σεμινάρια παραδοσιακών χορών από άλλες χώρες (Πολωνία, Λιθουανία, Αυστρία, Γερμανία κλπ ) ενώ ως προ-φεστιβαλική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί μια συναυλία του αυστριακού συγκροτήματος «die wandervögel».

Θυμάστε κάποια ιδιαίτερη στιγμή από τις προηγούμενες διοργανώσεις;

Η ένταση και η αδρεναλίνη όλων των διοργανώσεων κάνει τις στιγμές ιδιαίτερες. Αυτό που πάντα ξεχωρίζω είναι οι αστείες στιγμές με την υπόλοιπη ομάδα και η θετική διάθεση με την οποία αντιμετωπίζουμε πάντα τις αντιξοότητες. Με πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας καταφέρνουμε να ξεπερνάμε τους σκοπέλους. Μια από τις καλύτερες στιγμές όμως κάθε χρονιά είναι το τελευταίο βράδυ στη λήξη του Φεστιβάλ που πραγματοποιείται το γλέντι με όλους τους συμμετέχοντες. Διαφορετικοί πολιτισμοί, ήχοι από όλη την Ελλάδα και όχι μόνο ενώνονται και κάνουν εκατοντάδες κόσμου να χορεύουν και να διασκεδάζουν παρέα. Αυτή είναι μια λυτρωτική στιγμή για όλη την οργανωτική επιτροπή.

Τι αντίκτυπο έχει το Φεστιβάλ στον εγχώριο τουρισμό; Επιλέγουν οι τουρίστες του νησιού να συμμετέχουν στις δράσεις σας;

Οι δράσεις είναι σε μεγάλο βαθμό σχεδιασμένες και για τους επισκέπτες του νησιού εκείνη την περίοδο, για παράδειγμα αγγλόφωνα μαθήματα παραδοσιακών χορών με το τίτλο «Say Opa». Όλες οι δράσεις όμως είναι ανοιχτές προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού. Τα στοιχεία που έχουμε τα τελευταία χρόνια είναι ότι πλήθος επισκεπτών επιλέγουν τη Σκόπελο ως τουριστικό προορισμό εξαιτίας του φεστιβάλ με στόχο να συμμετάσχουν σε αυτή τη μεγάλη γιορτή παράδοσης είτε ως θεατές είτε ως συμμετέχοντες στις παράλληλες δράσεις.

Πώς πήρατε την απόφαση να ιδρύσετε το «Πλέγμα»;

Το πλέγμα ιδρύθηκε το 2014 από την Μαρία Ψαρρού και εμένα. Οι κοινές μας σπουδές στην πολιτιστική διαχείριση, η κοινή αντίληψη μας περί πολιτιστικής πολιτικής και η ανάγκη μας να δημιουργήσουμε πολιτιστικές δράσεις, μας οδήγησαν στη δημιουργία της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρίας «Πλέγμα». Ένας άλλος κοινός παρονομαστής μας με την Μαρία είναι το Αιγαίο Πέλαγος, μιας είμαστε και οι δύο νησιώτισσες, από την Άνδρο και τη Σκόπελο αντίστοιχα. Από την αρχή η σκέψη μας ήταν η δημιουργία πολιτιστικών event στα νησιά.

Έχετε εργαστεί σε διάφορα πολιτιστικά δίκτυα στο εξωτερικό. Σε τι διαφέρει η πολιτιστική διαχείριση στην Ελλάδα;

Υπάρχει έλλειψη εθνικής πολιτιστικής πολιτικής για τον σύγχρονο πολιτισμό που να ενισχύει το πνεύμα συνεργασιών και δικτύωσης. Από την άλλη και οι ίδιοι οι φορείς είναι καχύποπτοι και δεν είναι ανοιχτοί προς αυτή την κατεύθυνση. Στην Ελλάδα οι πολιτιστικοί φορείς συσπειρώνονται μόνο όταν αντιμετωπίζουν μια ορατή απειλή και αμέσως μετά διαλύονται. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν υπάρχουν πολιτιστικά δίκτυα στην Ελλάδα που να λειτουργούν συλλογικά όπως στο εξωτερικό. Χωρίς την ύπαρξη δικτύων καμία πολιτική ηγεσία, δεν έχει έναν συνομιλητή ψ που να εκπροσωπεί το σύνολο των φορέων (π.χ θέατρα ή φεστιβάλ) προκειμένου να λάβει αποφάσεις που θα τους αφορούν. Εύχομαι αυτό να αλλάξει γρήγορα και νομίζω ότι είναι μονόδρομος, καθώς μέσα από την κρίση το πνεύμα των συνεργιών και η εξωστρέφεια φέρνουν βιωσιμότητα και μακροπρόθεσμη εξέλιξη.

Info:

6ο Φεστιβάλ Παραδοσιακών Χορών «Διαμαντής Παλαιολόγος» |

 25 – 27 Αυγούστου 2018

Πηγή: elculture.gr