Το άγαλμα της Μαρίας Κάλλας

Γράφει η Βέρα Σιατερλή

Η προτομή της Μαρίας Κάλλας που φιλοτέχνησε η γλύπτρια Πωλίνα Κασιμάτη, δεν χρειάζεται υπότιτλους για να ανακαλύψουμε ποια είναι. Όποιος έχει δει την μεγάλη αοιδό έστω και μία φορά αμέσως την αναγνωρίζει τόσο από τα χαρακτηριστικά όσο και από την ξεχωριστή της έκφραση.

Η νατουραλιστική απόδοση της  αείμνηστης πριμαντόνας όταν πρόκειται για μνημείο είναι πολύ σημαντική. Ανάλογη αναγνωρισιμότητα διακρίνουμε και στο γλυπτό που φιλοτέχνησε η γλύπτρια Ασπασία Παπαδοπεράκη στην Πλατεία Μαδρίτης πίσω από το Ξενοδοχείο Χίλτον,  παρόλη την αφαιρετική τάση του ορειχάλκινου γλυπτού.

Το ορειχάλκινο γλυπτό, που τοποθετήθηκε με πρωτοβουλία του Ελληνικού Συλλόγου «Μαρία Κάλλας» και αποκαλύφθηκε την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, απέναντι από την είσοδο του ρωμαϊκού Ωδείου Ηρώδου Αττικού, για τα 100 χρόνια από την γέννηση της μεγάλης καλλιτέχνιδας, έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων στα social media. Το ολόσωμο γλυπτό φιλοτέχνησε η καταξιωμένη γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη, Καθηγήτρια στον Τομέα Γλυπτικής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και μέλος στο Δ.Σ. του Μουσείου της Ακρόπολης και τοποθετήθηκε στο αλσύλλιο της Ροβέρτου Γκάλι, επί της Διονυσίου Αρεοπαγίτου. Πρόκειται για έναν ανδριάντα της κορυφαίας σοπράνο από γυαλισμένο μπρούντζο. Η διαδικασία των εγκρίσεων της χωροθέτησης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και τους άλλους φορείς υπήρξε χρονοβόρα.

Να σημειωθεί, τέλος, πως το άγαλμα της Μαρίας Κάλλας προκάλεσε διχογνωμία στα social media ως προς την ανομοιότητά του. Η όψη του δεν φαίνεται να ικανοποίησε πολλούς χρήστες των social media οι οποίοι κάνουν λόγο για ένα άγαλμα που δεν παραπέμπει στην κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνο.

Γιατί όμως το άγαλμα που φιλοτέχνησε η κατά τα άλλα πολύ αξιόλογη γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη, προκάλεσε τόσο πολλές αντιδράσεις; Όσο κι αν η άψογη απόδοση των εκφραστικων χεριών και η περίτεχνη πτυχολογία του ενδύματος είναι ψηλού επιπέδου, το πρόβλημα έγκειται στην αναγνωρισιμότητα  του προσώπου στην οποία είναι αφιερωμένο η γλυπτή φιγούρα η οποία ενώ αποδίδεται φυσιοκρατικά, στη φυσιογνωμία της δεν μπορούμε να πούμε ότι αναγνωρίζουμε την διάσημη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα.

Όπως ένας ή μια καταξιωμένος/η ζωγράφος δεν σημαίνει ότι είναι επιτυχημένος/η πορτραιτίστας/α έτσι και η εξαιρετική και καταξιωμένη γλύπτρια, απέτυχε ως  αγαλματοποιός. Η επιχειρηματολογία περί «της απεικόνησης του ίδιου του μύθου της Μαρίας Κάλλας» δεν απαιτεί να αναγνωρίζουμε περί ποιου μύθου μιλάμε; Κι αν στην Ελλάδα η Μαρία Κάλλας είναι κάτι σχεδόν ιερό όπως ειπώθηκε, γιατί δεν την σεβάστηκαν όλοι όσοι είδαν το αποτέλεσμα πριν τα αποκαλυπτήρια; Πειράζει την ιερότητα ο τυχαίος περαστικός ή τουρίστας που αντικρίζει το μνημείο να αναγνωρίζει την μεγάλη λυρική τραγουδίστρια χωρίς να αναζητά υπότιτλους;