Βάσω Πεκλάρη – Μια σύγχρονη Πηνελόπη της τέχνης: ύφαινε τα έργα της με χαλκό

«Φόρμες με υφαντό χαλκό» – Σταθμός Κατεχάκη, Αττικό Μετρό.

Βάσω Πεκλάρη – Μια σύγχρονη Πηνελόπη της τέχνης: ύφαινε τα έργα της με χαλκό

Είναι ελάχιστες οι γυναίκες καλλιτέχνιδες που με τα έργα τους συμμετέχουν στην «υπόγεια τέχνη» της πόλης των Αθηνών, στο Αττικό Μετρό. Μία από αυτές είναι η Βάσω Πεκλάρη, που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Ιούλιο. Έργα της συναντάμε στο Σταθμό Κατεχάκη, μια εγκατάσταση με θέμα τη μουσική, φόρμες με υφαντό χαλκό. Η Βάσω Πεκλάρη πρωτοπόρησε δοκιμάζοντας έναν ιδιότυπο συνδυασμό: Αυτόν της σύγχρονης τέχνης και των παραδοσιακών μεθόδων κατασκευής. Συγκεκριμένα, μέσα από τον αργαλειό η καλλιτέχνης προσπάθησε να παρουσιάσει μορφές σύγχρονης τέχνης. Στους πίνακές της χρησιμοποίησε την υφαντική τέχνη ως στοιχείο εικαστικής γραφής.

Η Βάσω Πεκλάρη, το 1968, έφυγε από το χωριό της, το Βασιλικό Πωγωνίου στη Θεσπρωτία, για να πάει στο Μιλάνο για σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών της Brera. Στην τέχνη της χρησιμοποίησε ένα εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε στη χώρα μας από την εποχή της αρχαιότητας και που η ίδια είχε διδαχθεί από τη μητέρα της, κάνοντας έργα σύγχρονης τέχνης.

«Μια καλλιεργημένη υφάντρα», όπως αγαπούσε να αυτοπροσδιορίζεται η Βάσω Πεκλάρη.

Τα πρώτα της έργα ήταν ακουαρέλες και ταπισερί, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά, μαλλί, μετάξι, χόρτο, σχοινί, διαφόρων διαστάσεων αλλά με κύριο χαρακτηριστικό γυναικείες μορφές με έντονες καμπύλες, με αναφορές στη γονιμότητα. Αργότερα πέρασε στην ύφανση με ίνες από χαλκό και ατσάλι, όπως το έργο που βλέπουμε στο Σταθμό Κατεχάκη, αλλά και την κατασκευή κοσμημάτων με την ίδια τεχνική. Μέσα από τον αργαλειό η καλλιτέχνης προσπάθησε να παρουσιάσει κομμάτια της σύγχρονης τέχνης. Στους πίνακές της χρησιμοποίησε την υφαντική τέχνη ως στοιχείο εικαστικής γραφής.
Η Βάσω Πεκλάρη έζησε και εργάστηκε στο Μιλάνο και την Αθήνα, με σπουδές στην Ιταλία και τη Γαλλία. Τα έργα της είναι γνωστά σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Σπουδές:
1971: Σχολή Γραφικών Τεχνών, Μιλάνο.
1977: Σχολή Καλών Τεχνών «Brera», Μιλάνο
1978: Μεταπτυχιακό στο Γαλλικό Ινστιτούτο «Ecole Nationale D’ art Decoratif d’ aubusson»

Εκθέσεις:
1975: «Showroom Rossi di Albizzatte», Μιλάνο.
1976: «Showroom Rossi di Albizzatte», Ρώμη.
1976: γκαλερί «Pontaccio», Μιλάνο.
1976: γκαλερί «Grassi Bernardi», Μιλάνο.
1978: γκαλερί «Prisma», Βερόνα.
1981: «Buref Atelier 2 – La Defence», Παρίσι.
1983: γκαλερί «ΩΡΑ», Αθήνα.
1983: γκαλερί «Εποχή», Ιωάννινα.
1984: «Centro Culturale e Sociale del Sardi», Μιλάνο.
1985: γκαλερί «Grassi Bernardi», Μιλάνο.
1986: γκαλερί «D’ arte Minerva», Παβία.
1988: «Center Culturel Francais», Τορίνο.
1990: γκαλερί «Κ7», Θεσσαλονίκη.
1992: G.C.B., Βρυξέλλες
1992: γκαλερί «Έκφραση», Θεσσαλονίκη.
1993: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης «Dirama», Δράμα.
1994: γκαλερί «Archipelago», Μιλάνο.
1996: «Αμυμώνη», Ιωάννινα.

Ομαδικές εκθέσεις (εσωτερικού – εξωτερικού) / Παραστάσεις / Συναυλίες:
1997: Manheim «Abendakademie», Γερμανία.
1983: «Fortezza da Basco-Prato Espo», Φλωρεντία.
1986: «Μουσείου του Μιλάνου», Μιλάνο.
1990: Μουσείο Ιβρέας, Ιβρέα.

Οι φωτογραφίες από τις ταπισερί και τις ακουαρέλες της Βάσως Πεκλάρη είναι από την ιδιωτική συλλογή του Γ. Μπαρτζώκα.
Τα έργα της Βάσω Πεκλάρη στη στάση Κατεχάκη στο Αττικό Μετρό.