Πέθανε η  σκηνοθέτις Μπάρμπαρα Χάμερ

Μπάρμπαρα Χάμερ, σκηνοθέτις του λεσβιακού και φεμινιστικού, πειραματικού σινεμά

Παρουσιάζει η Δώρα Στυλιανίδου

Στις 16 Μαρτίου μετά απο μάχη με τον καρκίνο πέθανε σε ηλικία 79 χρονών η Μπάρμπαρα Χάμερ, αμερικανίδα πρωτοποριακή σκηνοθέτις του πειραματικού λεσβιακού και φεμινιστικού κινηματογράφου, αφήνοντας ένα πλούσιο έργο από 80 ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους ταινίες,στα 40 χρόνια της καριέρας της.

Οι ταινίες της κεντράριζαν σε έμφυλα θέματα, στις λεσβιακές σχέσεις και στο γήρας και την οικογένεια. Η Χάμερ γεννήθηκε στο Χόλυγουντ και ήρθε σε επαφή με το σινεμά απο μικρή ηλικία, γιατί ο παππούς της ήταν μάγειρας του μεγάλου αμερικανού σκηνοθέτη D.W.Griffith.Εζησε και δραστηριοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη.

Μετά τις σπουδές της στην αγγλική φιλολογία,σπούδασε κινηματογράφο στο Σαν Φρανσίσκο και εκεί ανακάλυψε τη σπουδαία πρωτοπόρο του πειραματικού σινεμά Μάγια Ντέρεν και εμπνεύσθηκε από το έργο της να κάνει ταινίες για την προσωπική της ζωή.

Το 1974 παντρεμένη ακόμα, αποκαλύφθηκε ως λεσβία και φεμινίστρια και εγκαταλείποντας τον γάμο της, έφυγε με μια μοτοσυκλέτα και μια κάμερα Σούπερ-8. Την ίδια χρονιά γύρισε την ταινία της Dyketactics (Τακτική της Λεσβίας) που θεωρείται από τις πρώτες ταινίες για τον έρωτα μεταξύ γυναικών.

Η πρώτη της εμφανιζόμενη ταινία Φιλιά από Νάτριο είναι ένα πειραματικό ντοκιμαντέρ που βγήκε στις αίθουσες το 1992, και κέρδισε το βραβείο της Πολικής Αρκούδας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο και το βραβείο του καλύτερου ντοκιμαντέρ στη Μαδρίτη.

Το έργο της Μπάρμπαρα Χάμερ τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις. Το θέμα των ταινιών της ήταν κυρίως λεσβιακό και φεμινιστικό, και η ίδια έχει πει ότι οι ταινίες της προωθούν την αυτονομία και την απελευθέρωση από την κοινωνική καταπίεση.

Οι ταινίες της θεωρήθηκαν αμφιλεγόμενες γιατί καταπιάστηκαν με θέματα ταμπού, όπως η εμμηνόροια, ο γυναικείος οργασμός και η λεσβιακή φύση. Το γυναικείο σώμα αποθεώνεται στο έργο της και επιπλέον η Χάμερ θεωρείται πρωτοπόρος του σινεμά κουήρ.

Στις ταινίες της επιχείρησε να ανοίξει διάλογο για τις περιθωριοποιημένες γυναίκες και τα προβλήματα τους. Υπήρξε μια πραγματική εργάτρια του κινηματογράφου που δούλεψε ακούραστα για να προωθήσει την αναγνώριση του λεσβιακού, φεμινιστικού σινεμά. Εμείς τιμούμε το ακτιβιστικό, κινηματικό έργο της για την χειραφέτηση των λεσβιών και των γυναικών γενικά.

Πηγές βικιπαίδεια στα αγγλικά και ελληνικά