Η δημιουργός που κοίταξε τους φόβους της κατάματα

Αλιεύει η Σίσσυ Βωβού

Η αναδρομική έκθεση «Ηρώ Κανακάκη: η συνέπεια της ζωγραφικής διαδικασίας», που οργανώνεται από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 22 Μαρτίου στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, αλλά και ο εμπεριστατωμένος κατάλογος που τη συνοδεύει ανταποκρίνονται στο οφειλόμενο χρέος στη μνήμη μιας σπουδαίας εικαστικού.

Προοδευτική, αγωνίστρια, ερευνητική, γενναιόδωρη, η Ηρώ Κανακάκη ήταν μία από τις πλέον σημαντικές παρουσίες της δικτατορικής περιόδου και των μεταπολιτευτικών χρόνων στον καλλιτεχνικό χώρο, με έργο κοινωνικό και πολιτικό με επίκεντρο τον άνθρωπο. Στις 14 Σεπτεμβρίου 1997 κόπηκε ξαφνικά, από εγκεφαλικό επεισόδιο, το νήμα της ζωής της μόλις στα 52 χρόνια της –και έτσι κόπηκε αιφνίδια σε μια εποχή ωριμότητας και έμπνευσης η δημιουργική της πορεία και εξέλιξη. Λίγους μήνες πριν, τον Ιούνιο, είχε επιμεληθεί το εικαστικό μουσικό περιβάλλον «Ο Ηρακλής κατατροπώνει θηρία και τέρατα» ένα ομαδικό παιχνίδι με τη συμμετοχή πολλών συντελεστών όλων των ηλικιών στο 4ο Φεστιβάλ Αργους. Τον Απρίλιο του 1998 η Σχολή Βακαλό όπου δίδασκε πραγματοποίησε εκδήλωση στη μνήμη της και η γκαλερί Νέες Μορφές παρουσίασε την έκθεση «Ηρώ Κανακάκη 1945-1997», στην οποία εκτέθηκε η ενότητα των σχεδίων της «Κασσάνδρας», της ύστατης φάσης της καλλιτεχνικής της δημιουργίας με νεοεξπρεσιονιστικά στοιχεία και έμφαση στον ζωτικό ρόλο του χρώματος.

Είκοσι έξι χρόνια μετά ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να γίνει μια συνολική αποτίμηση του πολυσήμαντου έργου της και να εδραιωθεί η θέση που της αξίζει στην Ιστορία της Τέχνης με την έκθεση «Ηρώ Κανακάκη: η συνέπεια της ζωγραφικής διαδικασίας», που οργανώνεται από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 22 Μαρτίου στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, μαζί με τον εμπεριστατωμένο κατάλογο που τη συνοδεύει. Με τη συνδρομή της οικογένειάς της αλλά και ιδιωτών συλλεκτών θα εκτεθούν στην αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, στον 2ο όροφο του κτιρίου της ΕΒΕ στο ΚΠΙΣΝ, 40 πίνακες ζωγραφισμένοι με ακρυλικά, καθώς και 20 σχέδια και χαρακτικά που φωτίζουν τη σύντομη αλλά σημαντική πορεία της: από τα χρόνια των σπουδών της στην ΑΣΚΤ και από τη δικτατορία, από τη μακρά περίοδο της Αγγλίας και, τέλος, από την ύστατη περίοδο στην Ελλάδα.

Στόχος της έκθεσης δεν είναι απλώς να θυμίσει στο κοινό και τους ειδικούς την πρόωρα χαμένη ζωγράφο, αλλά να καταδείξει τον πλούτο των αναζητήσεών της, που εκκινούν από τον κριτικό ρεαλισμό, επεκτείνονται στον μαγικό ρεαλισμό και τον υπερρεαλισμό, για να καταλήξουν σε μια βαθιά ανατρεπτική εξπρεσιονιστική έκφραση. Να χαρτογραφήσει και να αξιολογήσει όλη τη ζωγραφική της διαδρομή. Και να τεκμηριώσει πώς η ζωγραφική ως τεχνική και εκφραστική διαδικασία βρισκόταν στο επίκεντρο των αναζητήσεών της.

Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός τέχνης, Σπύρος Μοσχονάς, ο οποίος υπογράφει τα κείμενα του έγχρωμου πολυσέλιδου καταλόγου μαζί με τον ιστορικό τέχνης Γιάννη Μπόλη και τον Σταύρο Ζουμπουλάκη, πρόεδρο του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος που έχει και την επιμέλεια αυτής της πολύτιμης έκδοσης. Στο παράρτημα αναδημοσιεύονται κείμενα των Ελένης Βακαλό, Αντώνη Καρκαγιάννη και Ελένης Βαροπούλου.

Η Ηρώ Κανακάκη, που γεννήθηκε στον Πειραιά το 1945 από γονείς κρητικής καταγωγής και σπούδασε χαρακτική στο εργαστήριο του Κωνσταντίνου Γραμματόπουλου στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, λόγω των πολιτικών της ιδεών και της αντιδικτατορικής της δράσης αποτυπώθηκε στην κοινή συνείδηση ως ζωγράφος με έργα έμπλεα κοινωνικοπολιτικών μηνυμάτων. Κι αυτό δεν απείχε τότε από την πραγματικότητα. Διότι, εκτός των άλλων, ήταν εκείνη η τολμηρή καλλιτέχνιδα που φιλοτέχνησε το πρώτο εξώφυλλο του εμβληματικού περιοδικού «αντί», το οποίο κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1972 και απαγορεύτηκε αμέσως από το καθεστώς των συνταγματαρχών.

Ηγετικό στέλεχος της «Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη», είχε εκλεγεί στο διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Φοιτητών της ΑΣΚΤ καθώς και στο Κεντρικό Συμβούλιο της Εθνικής Φοιτητικής Ενωσης Ελλάδας την περίοδο 1965-1967. Με το ξέσπασμα της δικτατορίας εξορίστηκε στη Γυάρο, όπου παρέμεινε για πολλούς μήνες. Ομως ο εικαστικός βίος της υπήρξε ευρύτατος και με πολλές αλλαγές: καινοτόμα χαράκτρια στα χρόνια του 1970, ζωγράφος με διεθνή παρουσία στα χρόνια του 1980, δασκάλα με σημαντικό αποτύπωμα στους σπουδαστές της Σχολής Βακαλό τη δεκαετία του 1990.

Η Ηρώ Κανακάκη, μολονότι διαμορφώθηκε αρχικά στην περίοδο της χούντας, αργότερα η πορεία της καθορίστηκε από την παραμονή της στο Λονδίνο (1973-89) -μάλιστα ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές χαρακτικής στο Croydon College of Art- όπου έκανε εκθέσεις, όπως και σε Παρίσι, Λευκωσία, Αθήνα, ενώ εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Μπιενάλε Νέων του Παρισιού (1980). Αφομοίωσε επιρροές από την pop art, την αγγλική μεταπολεμική ζωγραφική και τελικά από το διεθνώς αναδυόμενο στη δεκαετία του ’80 κίνημα του νεοεξπρεσιονισμού. Αρθρωσε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 έναν πρωτότυπο, εικαστικό λόγο που εκφράστηκε σε μνημειακή κλίμακα και αμφισβήτησε τις επικρατούσες κοινωνικές νοοτροπίες και αξίες μιας εποχής στην οποία οι παθογένειες της Μεταπολίτευσης είχαν αποκτήσει έντονο χαρακτήρα με την εμφάνιση νέων τρόπων κοινωνικής δράσης και συμπεριφοράς. Πλέον μιλούσε περισσότερο με τη ζωγραφική της. Αυτά που ήθελε να πει τα έλεγε με τη ζωγραφική της γλώσσα, το δικό της ύφος, τη δική της εσωτερικότητα, τα δικά της βιώματα. Είχε κατακτήσει, μετά από επίμονο αγώνα, ένα ιδιαίτερο επίπεδο καλλιτεχνικής ωριμότητας.

Οπως επισημαίνει ο Γιάννης Μπόλης στον κατάλογο της έκθεσης, η Ηρώ Κανακάκη ήταν «ανοιχτή και εξαιρετικά ευαίσθητος δέκτης σε κάθε είδους ερεθίσματα του ευρύτερου περιβάλλοντός της, της σύγχρονής της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας (είτε πρόκειται για τα σκληρά χρόνια της Δικτατορίας είτε για την εμπειρία της πολύχρονης παραμονής της στην Αγγλία είτε για την επιστροφή της σε μια Ελλάδα που θυμίζει ελάχιστα την πατρίδα που έχει αφήσει πίσω της), τα οποία αποτελούν αποφασιστικής σημασίας παράγοντες για την ολοκλήρωση όχι μόνο της προσωπικότητάς της αλλά και της διαδρομής της στην τέχνη. Από τη δημόσια σφαίρα και την πολιτικοποίηση των αρχών της δεκαετίας του ‘70, η Ηρώ Κανακάκη ανελίσσει τη ζωγραφική της, ανοίγεται σε νέες δυνατότητες απεικόνισης και αφήγησης, εσωτερικές και υποκειμενικές, δραματικές και ευαίσθητες, που απευθύνονται και επικοινωνούν, προτάσσουν τη δύναμη των μηνυμάτων τους, αναφέρονται στην ανθρώπινη συνθήκη, στη συγκίνηση, στην αλήθεια και στη ζωή».

Ο Σπύρος Μοσχονάς στον επίλογό του μας υπενθυμίζει όσα έγραφε η Κανακάκη για τα σχέδια που έκανε για την περίφημη «Κασσάνδρα»: «Ηθελα τα πολλά, μικρά, αποσπασματικά σχέδια που το αποτελούν να καταλήξουν σε μια σύνθεση, όμως μια σύνθεση εύθραυστη, όπου η όποια παρέμβαση θα ανατρέψει την ισορροπία της για να οδηγήσει ενδεχομένως σε μια άλλη. […] Στην ουσία λοιπόν το έργο είναι η αποσύνθεση ενός συνόλου στα διφορούμενα στοιχεία του κι όχι η ισορροπημένη παρουσίαση ενός θέματος, διότι ούτως ή άλλως τέτοια ισορροπία ποτέ δεν υπήρξε». Ενώ ο ίδιος υπογραμμίζει: «Κοιτάζοντας κανείς από απόσταση, δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί εάν η Κανακάκη μιλούσε μόνο για το έργο της ή γενικά για τη ζωή της, μια ζωή που απλώθηκε σε θραύσματα, στην Ελλάδα της Επταετίας, στην Αγγλία των δεκαετιών του ’70 και του ’80, στη δεύτερη ελληνική της περίοδο, που ταυτίστηκε με την έκρηξη ενός επείσακτου τρόπου ζωής με την έμφαση στο φαίνεσθαι. Μία ζωή που απλώθηκε στα θραύσματα των ταυτοτήτων, των ρόλων της: ζωγράφος, σύζυγος, μητέρα, δασκάλα, γυναίκα. Μία ζωή που άφησε πίσω της θραύσματα μιας διαδρομής που ο λίγος χρόνος που της δόθηκε δεν αρκούσε για να συντεθεί το εντυπωσιακόν όλον της δημιουργίας της. Ισως, πάλι, όλα αυτά να είναι απλώς μια δικαιολογία, μια άμυνα της κριτικής ή/και της ιστορίας της Τέχνης απέναντι σε ένα πληθωρικό έργο που οδηγούνταν νομοτελειακά στην ωριμότητα, σε μια μνημειακή έκφραση σπάνια για τα δεδομένα της ελληνικής τέχνης της περιόδου. Και μάλιστα από μια γυναίκα, μια τολμηρή δημιουργό που δεν δίστασε να αναμετρηθεί με τους ζωγράφους-ήρωές της, να αντιπαρατεθεί με τους φόβους της και εντέλει να λογαριαστεί με τον ίδιο της τον εαυτό, κληροδοτώντας μας μια θεώρηση του κόσμου ιδιωτική και συνάμα παγκόσμια».

♦ «Ηρώ Κανακάκη: η συνέπεια της ζωγραφικής διαδικασίας» Εκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Αίθουσα Πολλαπλών Προβολών, 2ος όροφος της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος, ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος).
Διάρκεια έκθεσης: 23/1 – 22/3/2024.
Ωράριο λειτουργίας: καθημερινά, 9.30-20.00.
Είσοδος ελεύθερη

ΠΗΓΗ: https://www.efsyn.gr/nisides/419319_i-dimioyrgos-poy-koitaxe-toys-foboys-tis-katamata