Το Γεγονός: Η συγκλονιστική ταινία της Οντρέ Ντιγουάν

Αλιεύει η Σίσσυ Βώβου

Ηιστορία του παράτολμου αγώνα μιας νεαρής γυναίκας να ορίσει τη ζωή της μετατρέπεται στο συγκλονιστικό, ελπιδοφόρο «Γεγονός».

Μια ταινία που έρχεται για να μας θυμίσει ότι ποτέ δεν πρέπει να σταματήσουμε να πολεμάμε για το αυτονόητο δικαίωμα κάθε ανθρώπου για αυτοδιάθεση και ελευθερία.

Σύνοψη

Γαλλία, 1963. Η Αν είναι μια νέα, έξυπνη, πολλά υποσχόμενη φοιτήτρια που βλέπει τις πανεπιστημιακές σπουδές της σαν τη μόνη διέξοδο από την εργατική τάξη στην οποία γεννήθηκε. Όταν, όμως, συνειδητοποιήσει ότι έχει μείνει έγκυος, τα όνειρά της μοιάζουν καταδικασμένα – εκτός και αν καταφέρει να τερματίσει την εγκυμοσύνη της, κάτι που όμως είναι ακόμη παράνομο και κοινωνικά κατακριτέο εκείνη την εποχή.

Καθώς οι εβδομάδες περνούν, με την εξεταστική να πλησιάζει και την κοιλιά της να φουσκώνει, η Αν αποφασίζει να αναλάβει δράση και να αψηφήσει τον νόμο, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να λάβει ολοένα πιο δραστικά μέτρα. Κανείς δεν της τείνει χέρι βοηθείας και θα πρέπει να έρθει αντιμέτωπη με τη ντροπή και τον πόνο, ακόμη κι όταν πρέπει να ρισκάρει την ίδια της τη ζωή…

Βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Ανί Ερνό, το οποίο με τη σειρά του βασίζεται σε προσωπικό βίωμα της συγγραφέα πριν πέντε σχεδόν δεκαετίες, το «Γεγονός» θριάμβευσε στο πρόσφατο φεστιβάλ Βενετίας αποσπώντας τον Χρυσό Λέοντα και εγκωμιαστικές κριτικές για την εύστοχη σκηνοθεσία, τον ευαίσθητο χειρισμό του ζητήματος και εξαιρετική ερμηνεία της πρωταγωνίστριάς του, αλλά και την τόλμη και αναγκαιότητα της ιστορίας του. Όχι ότι η αριστοτεχνική, θαρραλέα αυτή ταινία χρειαζόταν μια τέτοιου είδους συγκυρία για να συζητηθεί ως μια ιστορία που μας αφορά όλους – όμως, συμπίπτει χρονικά με εξελίξεις που υπογραμμίζουν ακόμη περισσότερο τη σπουδαιότητά της.

Παρόλο που έχουν περάσει πέντε δεκαετίες από τα γεγονότα που ενέπνευσαν το βιβλίο, ο κόσμος μοιάζει ακόμη σοκαριστικά οπισθοδρομικός όσον αφορά το αυτονόητο -και υποτίθεται κεκτημένο στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες- δικαίωμα της γυναίκας να ορίζει το σώμα και τη ζωή της, όπως κι έτοιμος να το θέτει, ξανά και ξανά, υπό αμφισβήτηση και αναθεώρηση. Από την πολιτεία του Τέξας στις ΗΠΑ ως και την Πολωνία, τη Ρουμανία και την Ισπανία στην Ευρώπη, το ζήτημα της άμβλωσης έχει πολιτικοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον οι ολοένα αυξανόμενοι περιορισμοί, ή ακόμη και η καθολική απαγόρευσή της, έκαναν την εμφάνισή τους σε φαινομενικά κοινωνικά προοδευτικές κοινωνίες.

Μια αντίστοιχη παράλογη και οπισθοδρομική κοινωνία αντιμετωπίζει και η πρωταγωνίστρια του «Γεγονός», η οποία όμως παίρνει τη ζωή της στα χέρια της σε πείσμα όλων αυτών που θέλουν να της στερήσουν τη δυνατότητα να το κάνει, και έτσι μετατρέπεται σε σύμβολο δυναμισμού και ελευθερίας. Μακριά από διδακτισμούς και μελοδραματισμούς, το «Γεγονός» χτίζει σοφά την ιστορία του ακολουθώντας την πρωταγωνίστριά του όσο εκείνη μάχεται ενάντια στον χρόνο, τους γύρω της, το ίδιο της το σώμα, για να καταλήξει μια γροθιά στο στομάχι, μια ταινία που τολμάει να πει δυσάρεστες αλήθειες για το παρόν με μια ιστορία από το παρελθόν και να ρωτήσει: πρέπει να είναι τόσο βαρύ το τίμημα για την ελευθερία;

Πηγή: https://www.culturenow.gr/to-gegonos-h-sygklonistiki-tainia-tis-ontre-ntigoyan/?fbclid=IwAR04jNAy3u9vzBeu-FUbTacWlcZ7yAbrgFftLdapAI5Fha0lxhEenZ8VJdE